3 grudnia 2018 - materiał archiwalny
3 grudnia 2018 - materiał archiwalny


Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie kredytu na łączną sumę 376 mln zł (ok. EUR 87m) na zakup 90 nowoczesnych, niskopodłogowych i energooszczędnych tramwajów w Krakowie oraz modernizację istniejących. Dzięki oferowanym przez EBI atrakcyjnym warunkom finansowania krakowski przewoźnik skorzysta z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu.

Podpisana umowa kredytowa to pierwszy, niezbędny krok do tego, aby MPK SA mogło zrealizować dodatkowe zamówienie 15 wagonów (w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę 50 tramwajów zawartej z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach SA) oraz ogłosić przetarg na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów (w ramach Projektu współfinansowanego przez EBI) z ewentualną opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów.

- MPK SA w Krakowie po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI, planuje że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20 – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

- Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej.  Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu - stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.  

Nowy kredyt w wysokości 376 mln zł jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielanym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI bezpośrednie wsparcie na poziomie PLN 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt.

Przypomnijmy, że obecnie trwa dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku. To efekt dużych planów miasta dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.

EBI postrzega kredyt MPK jako element szerokiego wsparcia, jakiego Bank Unii Europejskiej udziela na rzecz Miasta Krakowa. Wśród projektów współfinansowanych do tej pory można wymienić wsparcie modernizacji i rozbudowy sieci ciepłowniczej, modernizację i rozwój infrastruktury wodno-ściekowej, wsparcie budowy Trasy Łagiewnickiej a także wiele projektów realizowanych bezpośrednio przez Miasto na rzecz rozwoju infrastruktury miejskiej. 

Europejski Bank Inwestycyjny jest bankiem Unii Europejskiej, który udziela kredytów długoterminowych, a którego udziałowcami jest 28 państw członkowskich UE. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla solidnych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej — zwłaszcza w takich dziedzinach jak przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw, czy zwiększanie innowacyjności i spójności.

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.