5 października 2018 - materiał archiwalny
5 października 2018 - materiał archiwalny

Po wycofaniu w 2007 roku kultowych Ikarusów nadeszła pora na pożegnanie kolejnych niezwykle popularnych autobusów, które służyły mieszkańcom Krakowa od kilkudziesięciu lat. W sobotę, 6 października po raz ostatni na regularne linie wyjechały autobusy marki Jelcz 121MB, Jelcz 181MB, Jelcz Vero oraz Scania 113 CLL. Każdy z nich po wykonanych kursach przyjechał na pętlę os. Podwawelskie, gdzie nastąpiło ich uroczyste pożegnanie.

- To właśnie te pojazdy jeszcze nie tak dawno zastępowały Ikarusy, a teraz ich miejsce zajęły nowoczesne autobusy z silnikami, spełniającymi najwyższe europejskie normy – powiedział podczas pożegnania Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Po przyjeździe na pętlę os. Podwawelskie kierowcy autobusów symbolicznie zmienili napis na wyświetlaczu na „Zjazd do zajezdni”. Jednocześnie przekazali dokumenty starych pojazdów kierowcom nowoczesnych autobusów, które zastąpiły ich na liniach. Autobusy żegnał tłum mieszkańców i miłośników komunikacji miejskiej. Niespodzianką była obecność młodej pary, która sesję ślubną zdecydowała się zrobić właśnie podczas pożegnania Scani 113 CLL.

Kończący służbę mieszkańcom autobus Scania  113 CLL kursował na linii nr 162, Jelcz 121MB kursował na linii nr 124 (424), Jelcz Vero pojawił się na linii nr 101 (100), a Jelcz 181MB kursował na linii nr 112.

Przypomnijmy, że autobusy marki Jelcz 181MB to pierwsze niskopodłogowe autobusy przegubowe wyprodukowane przez zakłady Jelcz. Były dostarczane do Krakowa od września 1996 roku do września 2007 roku. Jako ciekawostkę warto dodać, że do Krakowa dostarczono pierwszy wyprodukowany autobus z nowym nadwoziem. Posiadają silniki Mercedesa spełniające normy Euro 2 oraz Euro 3.

Z kolei pierwsze autobusy Jelcz M 121 MB (czyli z silnikiem Mercedesa) zostały dostarczone w 1996 roku.  Posiadały nadwozie bardzo zbliżone do pierwszych Jelczy M 121M. Kolejne dostarczano w latach 1998 - 2002. Wyposażone były w automatyczne skrzynie biegów Voith 3 biegowe, lub ZF 4 lub 5 biegowe. Posiadały też 2 wersje przełożenia tylnego mostu. W związku z tym ich teoretyczna prędkość maksymalna jest zróżnicowana i wynosi 66 km/h, 75 km/h, 80km/h lub 90 km/h. Autobusy te obecnie stacjonują w zajezdni i stacji obsługi Wola Duchacka, choć w latach 1999 - 2004 część z nich znajdowała się w Bieńczycach. 

Autobusy Jelcz Vero zostały zakupione po raz pierwszy w czerwcu 2005 roku dla Stacji Obsługi Wola Duchacka. Zakupiono wówczas 32 autobusy. Kolejne autobusy tym razem dla Stacji Obsługi Bieńczyce kupiono we wrześniu 2007 (10 sztuk) i maju 2008 roku (8 sztuk). Pod względem konstrukcyjnym autobus jest nieco zmodyfikowaną wersją Mercedesa O815 z nadwoziem Auwarter (od oryginału różni się minimalnie górną częścią nadwozia, słupkami okiennymi oraz przednimi drzwiami). Wszystkie autobusy są wyposażone w silnik o mocy 136 KM.

Autobusy Scania CN 113 CLL były produkowane w Polsce, w Słupsku w latach 1994 - 1998. MPK Kraków było ich największym odbiorcą. Pierwszy autobus wyprodukowany w Słupsku trafił właśnie do Krakowa. Od początku eksploatowane są one przez zajezdnię i stację obsługi w Płaszowie. Są wyposażone w automatyczne 3 biegowe skrzynie biegów VOITH (za wyjątkiem 4 autobusów posiadających 4 biegową skrzynię ZF).

Wycofanie tych marek autobusów z linii regularnych nie oznacza, że już nigdy nie zobaczymy ich na krakowskich ulicach. MPK SA pozostawi z każdego typu po jednym autobusie, które będą uczestniczyć w przyszłości w paradach i kursować w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

Galeria

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.