5 października 2018 - materiał archiwalny
5 października 2018 - materiał archiwalny

Po wycofaniu w 2007 roku kultowych Ikarusów nadeszła pora na pożegnanie kolejnych niezwykle popularnych autobusów, które służyły mieszkańcom Krakowa od kilkudziesięciu lat. W sobotę, 6 października po raz ostatni na regularne linie wyjechały autobusy marki Jelcz 121MB, Jelcz 181MB, Jelcz Vero oraz Scania 113 CLL. Każdy z nich po wykonanych kursach przyjechał na pętlę os. Podwawelskie, gdzie nastąpiło ich uroczyste pożegnanie.

- To właśnie te pojazdy jeszcze nie tak dawno zastępowały Ikarusy, a teraz ich miejsce zajęły nowoczesne autobusy z silnikami, spełniającymi najwyższe europejskie normy – powiedział podczas pożegnania Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Po przyjeździe na pętlę os. Podwawelskie kierowcy autobusów symbolicznie zmienili napis na wyświetlaczu na „Zjazd do zajezdni”. Jednocześnie przekazali dokumenty starych pojazdów kierowcom nowoczesnych autobusów, które zastąpiły ich na liniach. Autobusy żegnał tłum mieszkańców i miłośników komunikacji miejskiej. Niespodzianką była obecność młodej pary, która sesję ślubną zdecydowała się zrobić właśnie podczas pożegnania Scani 113 CLL.

Kończący służbę mieszkańcom autobus Scania  113 CLL kursował na linii nr 162, Jelcz 121MB kursował na linii nr 124 (424), Jelcz Vero pojawił się na linii nr 101 (100), a Jelcz 181MB kursował na linii nr 112.

Przypomnijmy, że autobusy marki Jelcz 181MB to pierwsze niskopodłogowe autobusy przegubowe wyprodukowane przez zakłady Jelcz. Były dostarczane do Krakowa od września 1996 roku do września 2007 roku. Jako ciekawostkę warto dodać, że do Krakowa dostarczono pierwszy wyprodukowany autobus z nowym nadwoziem. Posiadają silniki Mercedesa spełniające normy Euro 2 oraz Euro 3.

Z kolei pierwsze autobusy Jelcz M 121 MB (czyli z silnikiem Mercedesa) zostały dostarczone w 1996 roku.  Posiadały nadwozie bardzo zbliżone do pierwszych Jelczy M 121M. Kolejne dostarczano w latach 1998 - 2002. Wyposażone były w automatyczne skrzynie biegów Voith 3 biegowe, lub ZF 4 lub 5 biegowe. Posiadały też 2 wersje przełożenia tylnego mostu. W związku z tym ich teoretyczna prędkość maksymalna jest zróżnicowana i wynosi 66 km/h, 75 km/h, 80km/h lub 90 km/h. Autobusy te obecnie stacjonują w zajezdni i stacji obsługi Wola Duchacka, choć w latach 1999 - 2004 część z nich znajdowała się w Bieńczycach. 

Autobusy Jelcz Vero zostały zakupione po raz pierwszy w czerwcu 2005 roku dla Stacji Obsługi Wola Duchacka. Zakupiono wówczas 32 autobusy. Kolejne autobusy tym razem dla Stacji Obsługi Bieńczyce kupiono we wrześniu 2007 (10 sztuk) i maju 2008 roku (8 sztuk). Pod względem konstrukcyjnym autobus jest nieco zmodyfikowaną wersją Mercedesa O815 z nadwoziem Auwarter (od oryginału różni się minimalnie górną częścią nadwozia, słupkami okiennymi oraz przednimi drzwiami). Wszystkie autobusy są wyposażone w silnik o mocy 136 KM.

Autobusy Scania CN 113 CLL były produkowane w Polsce, w Słupsku w latach 1994 - 1998. MPK Kraków było ich największym odbiorcą. Pierwszy autobus wyprodukowany w Słupsku trafił właśnie do Krakowa. Od początku eksploatowane są one przez zajezdnię i stację obsługi w Płaszowie. Są wyposażone w automatyczne 3 biegowe skrzynie biegów VOITH (za wyjątkiem 4 autobusów posiadających 4 biegową skrzynię ZF).

Wycofanie tych marek autobusów z linii regularnych nie oznacza, że już nigdy nie zobaczymy ich na krakowskich ulicach. MPK SA pozostawi z każdego typu po jednym autobusie, które będą uczestniczyć w przyszłości w paradach i kursować w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

Galeria

Najnowsze

2 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj będzie rozdawał prezenty w tramwaju MPK
W sobotę, 6 grudnia naszych najmłodszych pasażerów zapraszamy do wyjątkowego, świątecznego tramwaju MPK, w którym będzie podróżował Mikołaj. Każde dziecko, które do niego wsiądzie będzie mogło spotkać się z Mikołajem i otrzyma od niego słodki upominek.
1 grudnia 2025
Krakowianie zyskają 20 nowych długich tramwajów
Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa, MPK kontynuuje wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia w gabinecie Stanisława Kracika, Zastępcy Prezydenta Krakowa, przedstawiciele zarządu MPK w Krakowie oraz producenta, firmy PESA Bydgoszcz SA, podpisali umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m.
30 listopada 2025
Dzień seniora w nowohuckiej zajezdni tramwajowej
To był niepowtarzalny wieczór, w wyjątkowym miejscu z udziałem krakowskich seniorów. W tym roku Dzień Seniora został zorganizowany w sobotę, 29 listopada w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Na początku wspólnej zabawy seniorzy mogli zobaczyć wszystkie zabytkowe wagony z kolekcji MPK w Krakowie, które tam stacjonują.
28 listopada 2025
Japońscy eksperci odwiedzili zajezdnię autobusową Wola Duchacka w Krakowie
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka w Krakowie była w piątek, 28 listopada miejscem wyjątkowej wizyty przedstawicieli japońskich firm związanych z transportem publicznym i technologiami elektrycznymi. Gośćmi MPK SA w Krakowie byli reprezentanci operatora Tsurumi Rinko Bus z miasta Kawasaki, firmy Toshiba – producenta baterii trakcyjnych, oraz firmy Drive Electro – producenta napędów elektrycznych. Wizyta odbyła się z inicjatywy firmy Schunk.
28 listopada 2025
Dwa pierwsze Irizary z nowej dostawy już w Krakowie
W piątek, 28 listopada do zajezdni autobusowej Wola Duchacka dotarły dwa pierwsze autobusy elektryczne marki Irizar z nowej dostawy. Cały kontrakt obejmuje dostawę 22 autobusów o długości 12 metrów. Wartość zamówienia podpisanego 11 czerwca 2025 roku to 53 994 556,00 zł netto. MPK uzyska 100 proc. dofinansowania z KPO do zakupu tych elektryków.
27 listopada 2025
1 grudnia tramwaje wracają na ul. J. Brożka
Od poniedziałku, 1 grudnia, w związku z przywróceniem ruchu autobusów przez most Grunwaldzki i ruchu tramwajów na ulicy Brożka, nastąpią zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Będą one dotyczyć linii nr 11, 17, 22, 610 i 662. Zlikwidowane zostaną linie zastępcze nr 77 i 772.