4 października 2018 - materiał archiwalny
4 października 2018 - materiał archiwalny

Mieszkańcy sąsiadujących z Krakowem gmin od 4 października będą mogli korzystać z 9 autobusów hybrydowych, wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach SA. Są to autobusy 4-letnie, wcześniej wykorzystywane w Skandynawii. To pierwszy taki zakup MPK SA w Krakowie, gdzie pojazdy zostały sprowadzone z myślą o komforcie tych osób, które podróżują na dłuższych trasach do podkrakowskich miejscowości.

To dlatego w  tych pojazdach znalazło się nietypowe wyposażenie, którego nie znajdziemy w dotychczas kupowanych autobusach do obsługi linii miejskich. Będą posiadać, dwie pary drzwi, tachograf samochodowy oraz wysokie, miękkie fotele z pasami bezpieczeństwa dla pasażerów. W środku będzie także sporo miejsc siedzących, bo 35. W sumie może w nim jednocześnie podróżować prawie 90 pasażerów.

Wszystkie autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic elektronicznych, monitoring, automaty biletowe. Nowe autobusy będą nie tylko komfortowe dla pasażerów, ale także przyjazne dla środowiska. Napęd hybrydowy, dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego m.in. podczas ruszania z przystanku, zużywa mniej paliwa, a tym samym emituje mniej zanieczyszczeń. Koszt zakupu jednego autobusu to 730 000 zł netto.

Przypomnijmy, że zanim krakowski przewoźnik sprowadził te autobusy były one testowane w ubiegłym roku na liniach aglomeracyjnych, m.in. na linii nr 222 (Czyżyny Dworzec – Słomniki Osiedle), czyli jednej z najdłuższych linii bo liczącej ok. 25 km.

Obecnie Kraków posiada już 22 autobusy hybrydowe. Po dostawie 12 autobusów hybrydowych marki Volvo, która jest zaplanowana w tym roku, pojazdów z takim napędem będzie w Krakowie 34.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.