29 września 2018 - materiał archiwalny
29 września 2018 - materiał archiwalny

Nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra. Zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. W środku będą także zamontowane automaty biletowe, w których pasażerowie za bilet zapłacą nie tylko monetami, ale także kartą płatniczą. Z myślą o użytkownikach telefonów i smartfonów na poręczach zostaną zamontowane porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. W drzwiach wagonów będzie funkcjonował system liczenia pasażerów, umożliwiający pomiar liczby przewożonych osób i zidentyfikowanie tras, na których konieczne jest np. zwiększenie częstotliwości kursów.

Nowe tramwaje będą miały szersze niż to było dotychczas drzwi – 1,4 m. To rozwiązanie umożliwi szybszą wymianę pasażerów na przystankach. Z kolei specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także wpłynie na zmniejszenie drgań emitowanych podczas jazdy, co podniesie komfort podróżowania. Nowe tramwaje dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań będą zapewniać bezpieczny przejazd. Każdy wagon będzie wyposażony w tzw. absorbery energii, które będą zdecydowanie minimalizować skutki kolizji z innymi pojazdami.

Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii wytwarzanej m.in. przy hamowaniu. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Warto także podkreślić, że dwa nowe tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii sieci lub awarii w zakładzie energetycznym).

Wartość całego zamówienia 35 tramwajów to ponad 314 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 dla tej Inwestycji wyniesie prawie 125 mln zł.

Pierwsze nowe tramwaje powinny trafić do Krakowa na początku 2020 roku. Cały kontrakt zgodnie z umową ma zostać zrealizowany w trzecim kwartale 2020 roku.  

Podstawowe dane techniczne tramwaju:

Długość całkowita – 33,4 m

Szerokość pojazdu – 2,4 m

Liczba miejsc siedzących - 80

Całkowita pojemność pojazdu – 227 (5 osób/m²).

Galeria

Najnowsze

12 maja 2025
Kraków pozyskuje dodatkowe ponad 223 mln zł z KPO
Do Krakowa trafią kolejne miliony z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W sumie będzie to dodatkowe ponad 223 mln zł dofinansowania do 32 tramwajów Lajkonik dostarczonych do stolicy Małopolski w 2023 roku. Wszystko dzięki temu, że Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o zwiększeniu wartości przyznanego już wsparcia dla realizowanego przez MPK w Krakowie przedsięwzięcia pod nazwą „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej w Krakowie – część IV i V” (komponent „E Zielona, inteligentna mobilność” – Inwestycja: E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach).
8 maja 2025
Autobusy MPK dotarły do miasta Sumy
W poniedziałek 28 kwietnia pięć autobusów MPK w Krakowie wyjechało z zajezdni Wola Duchacka i pojechało do granicy polsko-ukraińskiej. Do granicy były prowadzone przez kierowców MPK SA w Krakowie. Tam zostały przekazane kierowcom z Ukrainy, którzy sami poprowadzili je do swojego miasta.
7 maja 2025
Kraków w dobrym kierunku – ten rok to początek
Jakie priorytety i cele szczegółowe obrał Kraków za prezydentury Aleksandra Miszalskiego? Po jakie polityki i narzędzia sięga miasto, by budować nowoczesną metropolię: wsłuchującą się w głos mieszkańców, sprawnie zarządzaną, zieloną i aktywną, ambitną oraz po prostu – wygodną do życia? Odpowiedź na te pytania to zarazem opowieść o zmianach zrealizowanych lub zainicjowanych w pierwszym roku kadencji.
6 maja 2025
Startują prace na moście Grunwaldzkim
W sobotę, 10 maja, rozpoczną się prace na moście Grunwaldzkim. Remont przeprawy potrwa 10 miesięcy, w tym przez 7 miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po niej samochody, a przez 5,5 miesiąca tramwaje.
23 kwietnia 2025
W kolejnej edycji Konkursu BHP drugi raz z rzędu zwyciężyła Stacja Obsługi Autobusów Wola Duchacka
W kolejnej edycji Konkursu BHP drugi raz z rzędu zwyciężyła Stacja Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Drugie miejsce zajęła Stacja Obsługi Autobusów Bieńczyce a trzecie Płaszów. Kolejne miejsca zajęła Stacja Obsługi Tramwajów Nowa Huta, Stacja Obsługi Tramwajów Podgórze i Stacja Obsługi i Remontów. Celem konkursu jest systematyczna poprawa warunków pracy, utrzymanie na stanowiskach porządku i czystości oraz zmniejszenie wypadków przy pracy. Na ostateczną ocenę wpływa również realizacja zaplanowanych inwestycji wpływających na poprawę warunków pracy. Kierownicy najlepszych stacji z rąk Mariusza Szałkowskiego prezesa zarządu MPK SA odebrali nagrody finansowe, które zostaną wydane na inwestycje poprawiające warunki pracy.
22 kwietnia 2025
Dzień Dziecka w nowohuckiej zajezdni MPK z konkursem i cennymi nagrodami
Już dzisiaj ogłaszamy, że w tym roku Dzień Dziecka zostanie zorganizowany 1 czerwca (niedziela) w zajezdni tramwajowej Nowa Huta, przy ul. Ujastek 12. Chcemy, żeby to było wyjątkowe spotkanie z naszymi najmłodszymi pasażerami, bo i rok jest wyjątkowy – świętujemy przecież 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Wspólna zabawa i zwiedzanie zajezdni będzie oczywiście połączone m.in. z możliwością samodzielnego poprowadzenia tramwaju.