22 września 2018 - materiał archiwalny
22 września 2018 - materiał archiwalny

W niedzielę, 23 września uruchomiona została po raz ostatni w tym roku Krakowska Linia Muzealna. Warto było przyjść, aby wsiąść do kursujących zabytkowych tramwajów, bo pojawił się wśród nich wyjątkowy tramwaj. Po raz pierwszy na linii nr 0 kursował wyremontowany wagon 4ND nr 573. Został wyprodukowany w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie w 1960 roku. Do ruchu został wprowadzony w maju 1960 roku i służył nieprzerwanie do czerwca 1983 roku. Po wycofaniu z ruchu liniowego z pasażerami został przebudowany i był wykorzystywany jako wagon techniczny. Po kilku latach pracy zlikwidowano nadwozie a wózek (podwozie) tramwaju zostało zachowane. Po ponad dwudziestu latach przystąpiono do odbudowy jedynego zachowanego wagonu 4ND wykorzystując nadwozie pługa zbudowanego ze zmodernizowanej wersji nadwozia.

Po blisko dwuletniej pracy przywrócono tramwaj do pełnej sprawności technicznej dzięki czemu zasilił krakowską kolekcję  pojazdów komunikacji miejskiej.

Wagony 4ND były zmodernizowaną wersją wagonów typu N produkowanych od 1948 roku. Na podstawie zgłaszanych uwag zmieniono przede wszystkim drzwi. Zamiast dużych i ciężkich pojedynczych drzwi zastosowano podwójne rozsuwane na oba boki. Dzięki temu zabiegowi zwiększono przestrzeń pasażerską i zamontowano dodatkowe cztery drewniane fotele. Dużą istotną zmianę wprowadzono pod wagonem. Pojazd zyskał nowe zawieszenie - zamiast resorów piórowych zastosowano zawieszenie na elementach gumowych (z czasem zamienione w Krakowie na sprężyny) a nowy układ hamulcowy otrzymał tarcze hamulcowe z zaciskami zamiast klocków zaciskanych na obręczy koła tocznego.

Zmodernizowane wagony wymagały większego zaangażowania obsługi w ich utrzymaniu co powodowało, że znacznie szybciej wycofywano je ze służby niż starsze wagony serii N. Oddany do ruchu wagon 573 jest jednym z niewielu zachowanych wagonów w wersji zmodernizowanej.

To nie jedyna niespodzianka ostatniej w tym roku edycji Krakowskiej Linii Muzealnej. Została bowiem uruchomiona specjalna linia autobusowa nr 115, która była obsługiwana taborem zabytkowym na trasie Zajezdnia Płaszów - Witkowice.

Trasa tej linii to: Zajezdnia Płaszów – ul. płk. Dąbka, ul. Lipska, ul. Saska, ul. Stoczniowców, ul. Ofiar Dąbia, al. Pokoju, al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, ul. Pawia (powrót: ul. Warszawska, plac Jana Matejki, ul. Basztowa), al. Słowackiego, ul. Prądnicka, ul. Doktora Twardego, ul. Pielęgniarek (powrót: ul. Bratysławska), ul. Prądnicka, ul. Opolska, ul. Mackiewicza, ul. Siewna, ul. Dożynkowa – Witkowice.

Autobusy linii 115 zatrzymywały się na wszystkich przystankach na trasie.

 fot. Piotr Recław

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.