22 września 2018 - materiał archiwalny
22 września 2018 - materiał archiwalny

W niedzielę, 23 września uruchomiona została po raz ostatni w tym roku Krakowska Linia Muzealna. Warto było przyjść, aby wsiąść do kursujących zabytkowych tramwajów, bo pojawił się wśród nich wyjątkowy tramwaj. Po raz pierwszy na linii nr 0 kursował wyremontowany wagon 4ND nr 573. Został wyprodukowany w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie w 1960 roku. Do ruchu został wprowadzony w maju 1960 roku i służył nieprzerwanie do czerwca 1983 roku. Po wycofaniu z ruchu liniowego z pasażerami został przebudowany i był wykorzystywany jako wagon techniczny. Po kilku latach pracy zlikwidowano nadwozie a wózek (podwozie) tramwaju zostało zachowane. Po ponad dwudziestu latach przystąpiono do odbudowy jedynego zachowanego wagonu 4ND wykorzystując nadwozie pługa zbudowanego ze zmodernizowanej wersji nadwozia.

Po blisko dwuletniej pracy przywrócono tramwaj do pełnej sprawności technicznej dzięki czemu zasilił krakowską kolekcję  pojazdów komunikacji miejskiej.

Wagony 4ND były zmodernizowaną wersją wagonów typu N produkowanych od 1948 roku. Na podstawie zgłaszanych uwag zmieniono przede wszystkim drzwi. Zamiast dużych i ciężkich pojedynczych drzwi zastosowano podwójne rozsuwane na oba boki. Dzięki temu zabiegowi zwiększono przestrzeń pasażerską i zamontowano dodatkowe cztery drewniane fotele. Dużą istotną zmianę wprowadzono pod wagonem. Pojazd zyskał nowe zawieszenie - zamiast resorów piórowych zastosowano zawieszenie na elementach gumowych (z czasem zamienione w Krakowie na sprężyny) a nowy układ hamulcowy otrzymał tarcze hamulcowe z zaciskami zamiast klocków zaciskanych na obręczy koła tocznego.

Zmodernizowane wagony wymagały większego zaangażowania obsługi w ich utrzymaniu co powodowało, że znacznie szybciej wycofywano je ze służby niż starsze wagony serii N. Oddany do ruchu wagon 573 jest jednym z niewielu zachowanych wagonów w wersji zmodernizowanej.

To nie jedyna niespodzianka ostatniej w tym roku edycji Krakowskiej Linii Muzealnej. Została bowiem uruchomiona specjalna linia autobusowa nr 115, która była obsługiwana taborem zabytkowym na trasie Zajezdnia Płaszów - Witkowice.

Trasa tej linii to: Zajezdnia Płaszów – ul. płk. Dąbka, ul. Lipska, ul. Saska, ul. Stoczniowców, ul. Ofiar Dąbia, al. Pokoju, al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, ul. Pawia (powrót: ul. Warszawska, plac Jana Matejki, ul. Basztowa), al. Słowackiego, ul. Prądnicka, ul. Doktora Twardego, ul. Pielęgniarek (powrót: ul. Bratysławska), ul. Prądnicka, ul. Opolska, ul. Mackiewicza, ul. Siewna, ul. Dożynkowa – Witkowice.

Autobusy linii 115 zatrzymywały się na wszystkich przystankach na trasie.

 fot. Piotr Recław

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.