22 września 2018 - materiał archiwalny
22 września 2018 - materiał archiwalny

W niedzielę, 23 września uruchomiona została po raz ostatni w tym roku Krakowska Linia Muzealna. Warto było przyjść, aby wsiąść do kursujących zabytkowych tramwajów, bo pojawił się wśród nich wyjątkowy tramwaj. Po raz pierwszy na linii nr 0 kursował wyremontowany wagon 4ND nr 573. Został wyprodukowany w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie w 1960 roku. Do ruchu został wprowadzony w maju 1960 roku i służył nieprzerwanie do czerwca 1983 roku. Po wycofaniu z ruchu liniowego z pasażerami został przebudowany i był wykorzystywany jako wagon techniczny. Po kilku latach pracy zlikwidowano nadwozie a wózek (podwozie) tramwaju zostało zachowane. Po ponad dwudziestu latach przystąpiono do odbudowy jedynego zachowanego wagonu 4ND wykorzystując nadwozie pługa zbudowanego ze zmodernizowanej wersji nadwozia.

Po blisko dwuletniej pracy przywrócono tramwaj do pełnej sprawności technicznej dzięki czemu zasilił krakowską kolekcję  pojazdów komunikacji miejskiej.

Wagony 4ND były zmodernizowaną wersją wagonów typu N produkowanych od 1948 roku. Na podstawie zgłaszanych uwag zmieniono przede wszystkim drzwi. Zamiast dużych i ciężkich pojedynczych drzwi zastosowano podwójne rozsuwane na oba boki. Dzięki temu zabiegowi zwiększono przestrzeń pasażerską i zamontowano dodatkowe cztery drewniane fotele. Dużą istotną zmianę wprowadzono pod wagonem. Pojazd zyskał nowe zawieszenie - zamiast resorów piórowych zastosowano zawieszenie na elementach gumowych (z czasem zamienione w Krakowie na sprężyny) a nowy układ hamulcowy otrzymał tarcze hamulcowe z zaciskami zamiast klocków zaciskanych na obręczy koła tocznego.

Zmodernizowane wagony wymagały większego zaangażowania obsługi w ich utrzymaniu co powodowało, że znacznie szybciej wycofywano je ze służby niż starsze wagony serii N. Oddany do ruchu wagon 573 jest jednym z niewielu zachowanych wagonów w wersji zmodernizowanej.

To nie jedyna niespodzianka ostatniej w tym roku edycji Krakowskiej Linii Muzealnej. Została bowiem uruchomiona specjalna linia autobusowa nr 115, która była obsługiwana taborem zabytkowym na trasie Zajezdnia Płaszów - Witkowice.

Trasa tej linii to: Zajezdnia Płaszów – ul. płk. Dąbka, ul. Lipska, ul. Saska, ul. Stoczniowców, ul. Ofiar Dąbia, al. Pokoju, al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, ul. Pawia (powrót: ul. Warszawska, plac Jana Matejki, ul. Basztowa), al. Słowackiego, ul. Prądnicka, ul. Doktora Twardego, ul. Pielęgniarek (powrót: ul. Bratysławska), ul. Prądnicka, ul. Opolska, ul. Mackiewicza, ul. Siewna, ul. Dożynkowa – Witkowice.

Autobusy linii 115 zatrzymywały się na wszystkich przystankach na trasie.

 fot. Piotr Recław

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.