19 września 2018 - materiał archiwalny
19 września 2018 - materiał archiwalny

W sobotę, 22 września, ruszyła inwestycja na Krowodrzy. Przez najbliższy rok prowadzone będą prace związane z przebudową ciągu drogowo-torowego na ulicach: Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej, wraz z pętlą w Bronowicach. Dodatkowo zmodernizowana zostanie tarcza skrzyżowania al. Mickiewicza, al. Słowackiego, ul. Karmelickiej i ul. Królewskiej. Miasto dokłada wszelkich starań, aby uciążliwości związane z inwestycją były jak najmniej odczuwalne dla mieszkańców.

Na najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa prezydent Jacek Majchrowski wystąpi z wnioskiem o zwolnienie pasażerów z opłat za przejazdy liniami 704, 713 oraz 74. 

Komunikacja zastępcza:

Wzdłuż ulicy Królewskiej kursują dwie zastępcze linie autobusowe: nr 704 na trasie od Teatru Bagatela do Bronowic Małych i nr 713 od Teatru Bagatela do Bronowic Starych (ul. Piastowskiej). Autobusy linii nr 704 kursują co trzy minuty, a linii 713 w godzinach szczytu co sześć minut, czyli podjeżdżają na przystanki nawet co dwie minuty. Dodatkowo między osiedlem Widok (Bronowice Małe) a pętlą przy ul. Lucjana Rydla (Bronowice) od 1 października kursować będzie zastępcza linia tramwajowa nr 74.

Parkingi dla mieszkańców:

Dla mieszkańców, którzy parkują samochód na ulicach objętych inwestycją, a nie zamierzają z niego korzystać przez dłuższy czas, udostępnionych zostało około 1000 miejsc postojowych wzdłuż al. 3 Maja oraz na parkingach przy stadionie Wisły.

Zarząd Infrastruktury Sportowej w Krakowie poinformował, że przy Stadionie Miejskim im. H. Reymana udostępnił parking północny od strony ul. W. Reymonta oraz część parkingu południowego od strony al. 3 Maja. Oba parkingi są dostępne dla mieszkańców poza dniami, w których organizowane są na Stadionie Miejskim imprezy sportowe. Terminy wyłączenia parkingów z użytkowania są na bieżąco podawane na tablicach informacyjnych przy wjeździe na parking oraz na stronie internetowej zis.krakow.pl.

Dla osób dojeżdżających do Krakowa od strony Olkusza i Zabierzowa udostępnione są miejsca na tymczasowym parkingu P+R na terenie dawnego motelu Krak. Natomiast aby ułatwić kierowcom dojazd do miejsc postojowych w rejonie al. 3 Maja, częściowo jest ona dwukierunkowa. 

Dlaczego teraz?

Przetarg na przebudowę ciągu ulic Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej został ogłoszony przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w połowie stycznia 2018 r. Wyłonienie wykonawcy inwestycji wydłużyło się z powodu ogromnej liczby pytań zadawanych przez zainteresowane firmy, odwołań wykonawców oraz okresu potrzebnego na obligatoryjną kontrolę w Urzędzie Zamówień Publicznych. Ostatecznie umowę z wykonawcą można było podpisać dopiero we wrześniu i przygotować się do rozpoczęcia budowy.

Przełożenie terminu rozpoczęcia prac mogłoby skutkować licznymi awariami torowiska w trakcie zimy czy kilkugodzinnymi przestojami w kursowaniu tramwajów. Ostatni raz gruntowna przebudowa torowiska do Bronowic miała bowiem miejsce ponad 20 lat temu. Modernizacja jest tym bardziej niezbędna, że według danych ZIKiT, każdego dnia w godzinie porannego szczytu przejeżdża w tramwaju przez plac Inwalidów prawie 3,5 tysiąca osób. Po zakończeniu przebudowy pasażerowie będą podróżować w komfortowych warunkach, a tramwaje z odpowiednią prędkością.

Na modernizację torowiska do Bronowic miasto przeznaczyło prawie 77 mln zł. Inwestycja będzie realizowana w ramach projektu „Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, współfinansowanego ze środków UE w ramach działania 6.1 – Rozwoju publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. W jej ramach pojawi się nowy układ drogowy i torowy na odcinku od skrzyżowania Alej Trzech Wieszczów z ulicą Królewską. Zostaną wykonane: odwodnienie, oświetlenie, sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Zamontowane będą tablice informacji pasażerskiej, wiaty oraz automaty do zakupu biletów. Jezdnia zyska nową nawierzchnię, piesi – nowe chodniki, a rowerzyści – drogę dla rowerów.

Modernizacje krakowskich torowisk, a także budowa nowych linii mają na celu zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście, poprawę płynności ruchu oraz ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne poprzez redukcję hałasu i zanieczyszczeń powietrza.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.