14 września 2018 - materiał archiwalny
14 września 2018 - materiał archiwalny

Kilka tygodni przed terminem dostaw mieszkańcy Krakowa otrzymają 86 autobusów Mercedes-Benz Citaro o długości 12 metrów. Z myślą o wygodzie mieszkańców oraz w trosce o środowisko udało się przyspieszyć realizację dwóch kontraktów podpisanych w lutym i marcu 2018 roku z firmą EvoBus Polska Sp. z o.o.

Dzięki temu już we wrześniu na ulice miasta wyjedzie 56 autobusów z silnikami spełniającymi najwyższe europejskie normy Euro 6, których zakup został dofinansowany w ramach projektu unijnego oraz 30 autobusów zamówionych w formie leasingu finansowego. Warto podkreślić, że w każdym z tych 30 pojazdów po raz pierwszy w Polsce zastosowano nowatorskie rozwiązanie hybrydowe dedykowane dla autobusów miejskich Mercedes-Benz. Polega ono na wspomaganiu silnika spalinowego specjalnie dedykowanym silnikiem elektrycznym, który współpracuje bezpośrednio z dwoma dodatkowymi superkondensatorami magazynującymi energię odzyskaną w procesie hamowania. To rozwiązanie pozwala na oszczędności paliwa, a co za tym idzie, na jeszcze większą redukcję emisji szkodliwych substancji. Silnik spalinowy jest zawsze wspomagany silnikiem elektrycznym w chwilach największego obciążenia, a więc w praktyce podczas każdego ruszania pojazdu z postoju z przystanku czy na skrzyżowaniu.

- Działania Krakowa na rzecz czystego powietrza to nie tylko wymiana pieców, ale także i zakup nowoczesnych, ekologicznych autobusów. Już w połowie października Kraków będzie pierwszym dużym miastem w Polsce ze 100 proc. ekologicznego taboru autobusowego. W ciągu ostatnich 3 lat wydaliśmy na tabor miejski blisko miliard złotych. Ale to nie koniec zakupów miasta. Już w przyszłym roku skupimy się na zakupie nowoczesnych tramwajów – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

- Bardzo cię cieszę, że mieszkańcy Krakowa znów będą mogli podróżować nowymi Mercedesami. To pierwsza po kilku latach przerwy dostawa autobusów Merdeces-Benz Citaro. Poprzednie dostawy autobusów tej marki  były realizowane w latach 2008-2011. Po dostawach 86 autobusów w sumie w Krakowie pojazdów tej marki będzie 127 – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Wszystkie autobusy spełniają najnowsze wymogi dotyczące norm spalin Euro 6, przy najniższej z możliwych emisji szkodliwych substancji. Układ napędowy został specjalnie dobrany dla Krakowa uwzględniając topografię miasta i zapewniając możliwie najniższe zużycie paliwa m.in. poprzez zastosowanie możliwości rekuperacji energii hamowania i jej ponownego wykorzystania.

Autobusy posiadają również nowoczesne i ergonomiczne miejsce pracy kierowcy oczywiście w pełni klimatyzowane i oddzielone  od przestrzeni pasażerskiej, zapewniające kierowcy odpowiedni komfort pracy. Konstrukcja pojazdu spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów i kierowcy w zakresie bezpieczeństwa. Nowe niskopodłogowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą płatniczą, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic elektronicznych i głosowego zapowiadania przystanków, a także porty USB do ładowania smartfonów.

Środki na zakup 56 autobusów z silnikiem Euro 6 pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Krakowski przewoźnik otrzyma na to zadanie dofinansowanie w wysokości 49,3 mln zł. Zakup tych autobusów jest kontynuacją poprzedniego projektu, którego efektem był wcześniejszy zakup 107 nowych ekologicznych autobusów w latach 2016-2017. Łączna wartość środków UE pozyskanych na zakup autobusów w obu projektach wynosi 190,22 mln zł.

Z kolei dostawa 30 autobusów z innowacyjnym hybrydowym rozwiązaniem została zrealizowana w formie leasingu finansowego przez konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. i PeKaO Leasing Sp. z o.o. Wartość kontraktu to 41.353.431,60 zł netto.

Tylko w tym roku MPK SA w Krakowie zaplanowało dostawę 160 nowych ekologicznych autobusów. W lipcu 2018 roku na ulice miasta wyjechało już 38 autobusów przegubowych. W najbliższych tygodniach do Krakowa przyjadą jeszcze m.in. autobusy hybrydowe firmy Volvo (12 sztuk) oraz autobusy do obsługi tele-busa (3 sztuki).

Parametry nowych autobusów:

Długość pojazdu:  12,135 m

Szerokość pojazdu:  2.550 mm

Wysokość maksymalna pojazdu:  3,120 m

Łączna liczba miejsc:  min. 85

Liczba miejsc siedzących: 28

Galeria

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.