2 marca 2018 - materiał archiwalny
2 marca 2018 - materiał archiwalny

Przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie oraz przedstawiciele dwóch producentów podpisali w piątek, 2 marca dwie umowy na dostawę w sumie 66 nowych ekologicznych autobusów. Dokumenty zostały podpisane w obecności Jacka Majchrowskiego, prezydenta Krakowa.

Umowy dotyczyły dostawy:

·         10 autobusów midi z silnikami Euro 6 o długości 8,5 m, które dostarczy firma Autosan Sp. z o.o,

·         56 autobusów z silnikami Euro 6 o długości 12 m, którą zrealizuje firma EvoBus Sp. z o.o, producent autobusów Mercedes-Benz Citaro

Od momentu podpisania umowy producenci będą mieć 7 miesięcy na dostarczenie autobusów 12-metrowych oraz 6 miesięcy na dostawę autobusów midi.

- Podpisane umowy są ostatecznym potwierdzeniem naszych zapowiedzi o wycofaniu z ruchu wszystkich autobusów, których silniki nie spełniają najwyższych europejskich norm. Jako pierwsza duża aglomeracja w Polsce będziemy posiadać wyłącznie autobusy elektryczne, hybrydowe oraz wyposażone w silniki spełniające normę Euro 5 i Euro 6 – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Każdy z nowych pojazdów będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring wnętrza i otoczenia zewnętrznego, nowoczesny system głosowej i wizualnej informacji pasażerskiej oraz automat biletowy obsługujący transakcje gotówkowe i bezgotówkowe. W przestrzeni pasażerskiej zostaną również zamontowane porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Autobusy będą w pełni przyjazne dla osób niepełnosprawnych poprzez zastosowane platformy wjazdowej dla wózka inwalidzkiego. Przyciski w pojazdach oznaczone napisami w alfabecie Braille’a oraz wypukłymi piktogramami umożliwią obsługę osobom z dysfunkcją wzroku. Poręcze pionowe oraz progi wejściowe drzwi autobusowych wyposażone będą w specjalne oświetlenie ledowe.

W 8,5 metrowych autobusach firmy Autosan zamontowane zostaną ekologiczne silniki EURO 6. Zgodnie z wymaganiami autobusy zostaną bogato wyposażone w urządzenia zapewniające wygodę i bezpieczeństwo podróżowania, także pasażerom niepełnosprawnym. Każdy autobus przystosowany będzie do przewozu 63 pasażerów, w tym 15 na miejscach siedzących.

- Będą to kolejne pojazdy SANCITY 9LE w krakowskiej komunikacji miejskiej. Dołączą do 15 sztuk już eksploatowanych, dostarczonych do Krakowa w grudniu 2016 roku – powiedział Michał Stachura Prezes Zarządu AUTOSAN sp. z o.o.

Autobusy Mercedes-Benz Citaro również spełniają najnowsze wymogi dotyczące norm spalin Euro 6, przy najniższej z możliwych emisji szkodliwych substancji. Układ napędowy został specjalnie dobrany dla Krakowa uwzględniając topografię miasta i zapewniając możliwie najniższe zużycie paliwa m.in. poprzez zastosowanie możliwości rekuperacji energii hamowania i jej ponownego wykorzystania oraz zastosowanie osi napędowych o zredukowanych oporach własnych.

Autobusy posiadają również nowoczesne i ergonomiczne miejsce pracy kierowcy oczywiście w pełni klimatyzowane i oddzielone  od przestrzeni pasażerskiej, zapewniające kierowcy odpowiedni komfort pracy. Konstrukcja pojazdu spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów i kierowcy w zakresie bezpieczeństwa.

- Podsumowując jednym słowem, do Krakowa zostaną dostarczone najnowocześniejsze autobusy miejskie Mercedes-Benz Citaro, wyposażone w najnowsze i najbardziej zawansowane rozwiązania techniczne dostępne obecnie dla autobusów miejskich, autobusy nowoczesne, autobusy przyjazne środowisku, a przede wszystkim pasażerom, autobusy na miarę dwudziestego pierwszego wieku – powiedział Artur Konarski, Prezes Zarządu EvoBus Polska Sp. z o.o.

Zakup 66 ekologicznych pojazdów jest realizowany dzięki wsparciu środków unijnych,

- Środki na zakup tych autobusów pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Krakowski przewoźnik otrzyma na to zadanie dofinansowanie w wysokości 61,5 mln zł. Realizacja tego projektu przyspiesza o dwa lata wycofanie z krakowskich ulic wszystkich autobusów z silnikami poniżej normy Euro 5 – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie. 

W ramach tego projektu w najbliższych dniach zostanie jeszcze podpisana jedna umowa na dostawę 12 przegubowych, miejskich autobusów hybrydowych Volvo 7900 Hybrid.

Zakup nowych autobusów jest kontynuacją poprzedniego projektu, którego efektem był wcześniejszy zakup 107 nowych ekologicznych autobusów w latach 2016-2017. Łączna wartość środków UE pozyskanych na zakup autobusów w obu projektach wynosi 177,22 mln zł.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.