8 grudnia 2017 - materiał archiwalny
8 grudnia 2017 - materiał archiwalny

Komunikacja miejska w Krakowie będzie po raz kolejny wzmocniona. To wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców oraz odpowiedź na ograniczenia ruchu samochodów w centrum. Od stycznia 2018 r. na najważniejszych trasach wzrośnie liczba kursów autobusów i tramwajów, pojawi się także kilka nowych linii.  

- 8 stycznia 2018 roku w Krakowie przeprowadzimy remarszrutyzację. Zostanie zwiększona częstotliwość jazdy tramwajów i autobusów, pojawi się również nowa linia autobusowa – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.

Projekt optymalizacji zakłada, że tramwaje będą teraz jeździć co 7-8 minut lub co 15. Linie 50 i 52 zachowają dotychczasową częstotliwość odjazdów, co 5 minut. Większość linii pojedzie częściej, bo co 7-8 minut zamiast dotychczasowych 10 oraz co 15 minut zamiast 20. Układ 7,5/15 będzie obowiązywał w godzinach szczytu oraz pomiędzy szczytami. Na głównych ciągach oczekiwanie na tramwaj będzie zatem trwało 2, maksymalnie 3 minuty. Najważniejszą zaletą nowej propozycji siatki tramwajowej jest zaoferowanie z każdej dużej pętli przynajmniej jednej linii, na której tramwaje jeżdżą z częstotliwością co 7/8 minut. To podnosi komfort podróży – przy takich częstotliwościach mieszkańcy w praktyce nie sprawdzają godzin odjazdów.

Wśród zmian dotyczących linii autobusowych bardzo ważną jest z pewnością utworzenie zupełnie nowej linii 114, która połączy z centrum miasta silnie rozbudowujące się osiedla Pod Fortem oraz rejon ulicy Chełmońskiego. Dodatkowo linia ta zwiększy liczbę kursów na trasie prowadzącej alejami Armii Krajowej, Trzech Wieszczów oraz ul. Kobierzyńską. To tam notowane są dziś największe grupy pasażerów. Poprawie ulegnie też oferta połączeń z Nowej Huty z innymi dużymi osiedlami. Ponadto wzmocnione zostaną poza szczytem wszystkie linie kursujące przez Aleje Trzech Wieszczów. 

Wyższa liczba kursów tramwajów i autobusów oznacza, że w budżecie miasta na komunikację przeznaczona zostanie większa kwota – wyższa niż dotąd o około 30 mln zł (z czego 7,5 mln zł przeznaczone zostanie na zwiększenie kursów autobusowych). - Dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi, które pozwalają na wprowadzenie udogodnień, poprawę komfortu i jakości podróżowania po mieście dla krakowian. Co ważne, nie będzie zmiany taryfy przewozowej w przyszłym roku – zaznaczył Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta ds. inwestycji i infrastruktury.

Proces wzmacniania transportu miejskiego trwa od dwóch lat, ale dopiero zakończone w tym roku remonty (szczególnie ten na ul. Basztowej) umożliwiły zaproponowanie wszystkich działań. Skalę zmian najlepiej oddaje fakt, że liczba kursów tramwajów zwiększy się o około 10 proc. 

Po dokończeniu optymalizacji zmian dzięki wprowadzonym wzmocnieniom dodatkowo do ruchu zostanie skierowanych prawie 50 autobusów i 30 tramwajów.

Ten ruch ma podnieść komfort podróży po mieście i nakłonić jeszcze większą grupę do korzystania z komunikacji zbiorowej. Władze Krakowa nieustannie dbają o to, by po mieście poruszały się najnowocześniejsze tramwaje i autobusy, a teraz skupiają się, by było ich coraz więcej.

Biuro prasowe UMK

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.