Historia

 

    PODSTAWOWE FAKTY HISTORYCZNE

 

1875

-

  • Uruchomienie omnibusów konnych – pierwszej regularnej komunikacji miejskiej w Krakowie.

1882

-

  • Oddanie pierwszej w Krakowie wąskotorowej linii tramwaju konnego.

1901

-

  • Otwarcie w Krakowie pierwszej wąskotorowej linii tramwaju elektrycznego.

1910

-

  • Gmina zostaje większościowym udziałowcem firmy komunikacyjnej.

1913

-

  • Oddanie pierwszej normalnotorowej linii tramwajowej wraz z nową zajezdnią przy ul. Św. Wawrzyńca.

1917

-

  • Pierwszy przejazd tramwaju trasą przez most na Wiśle, łączącą Podgórze z centrum Krakowa.

1927

-

  • Uruchomienie pierwszych regularnych linii autobusowych.

1928

-

  • Powstanie Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej S.A. – przedsiębiorstwa z większościowym udziałem Gminy Kraków.

1939

-

  • Oddanie do ruchu nowej zajezdni tramwajowej w Podgórzu, wprowadzenie do eksploatacji nowych wagonów tramwajowych produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów.

1945

-

  • Uruchomienie w miesiąc po zakończeniu działań wojennych pierwszej linii tramwajowej, a w kilka miesięcy później również komunikacji autobusowej.

1949

-

  • Wprowadzenie do ruchu wagonów typu N z Chorzowskiej Wytwórni Wagonów.

1951

-

  • Utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przedsiębiorstwa państwowego.

1952

-

  • Otwarcie pierwszej linii tramwajowej do Nowej Huty.

1953

 

  • Zlikwidowanie ostatniej w Krakowie linii tramwaju wąskotorowego.

1956

-

  • Rozszerzenie działalności MPK o komunikację taksówkową.

1960

-

  • Oddanie do użytku centralnych tramwajowych warsztatów remontowych.

1965

-

  • Uruchomienie zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie.

1969

-

  • Dostawa pierwszych wagonów przegubowych typu 102N.

1975

-

  • Wycofanie z ruchu ostatnich wagonów przedwojennych, wprowadzenie do eksploatacji wagonów typu 105N.

1980

-

  • Oddanie do użytku największej zajezdni autobusowej Wola Duchacka.

1983

-

  • Rozpoczęcie eksploatacji autobusów w zajezdni w Płaszowie.

1988

-

  • Zakończenie eksploatacji ostatnich wagonów tramwajowych typu N.

1990

-

  • Przekształcenie MPK w sześć niezależnych spółek z o.o., powstanie MPK Sp. z o.o.

1991

-

  • Wprowadzenie w życie nowej oferty biletowej wzorowanej na rozwiązaniach europejskich.

1993

-

  • Otwarcie pierwszego skomputeryzowanego punktu sprzedaży biletów okresowych przy ul. św. Wawrzyńca 13.

1994

-

  • Zakup pierwszego autobusu niskopodłogowego.

1995

-

  • Ponowne rozpoczęcie, po 20 latach przerwy, prac przy budowie pierwszego odcinka linii tramwaju szybkiego oraz tunelu pod dworcem kolejowym.

1997

-

  • Przekształcenie MPK ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną, przystąpienie do Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A., wycofanie z ruchu ostatniego czerwonego autobusu.

1998

-

  • Współuczestniczenie w budowie mostu przez Wisłę „Lajkonik”, zlikwidowanie działającej od 1966 roku zajezdni autobusowej w Czyżynach.

1999

-

  • Wprowadzenie nowej marszrutyzacji komunikacji autobusowej i tramwajowej, dostawa pierwszych niskopodłogowych wagonów dla Krakowa.

2000

-

  • Uruchomienie montażu I serii wagonów tramwajowych NGT6.

2001

-

  • Przyznanie po raz pierwszy tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play” dla MPK S.A. w Krakowie, pożegnanie ostatniego wagonu typu 102N.

2002

-

  • Fuzja z Miejskim Zakładem Naprawy Tramwajów Sp. z o.o., wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania.

2003

-

  • Otrzymanie Certyfikatu Jakości PN-EN ISO 9001:2001 potwierdzonego przez Sieć Certyfikacji IQNet, dostawa 12 niskopodłogowych tramwajów NGT6 drugiej serii.

2004

-

  • Zakup pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów montowanych w MPK S.A., rozpoczęcie realizacji projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap I” współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE i środków EBOiR. Wprowadzenie do ruchu wagonów E1.

2005

-

  • Rozpoczęcie pilotażowego programu Krakowska Kata Miejska, rozpoczęcie realizacji projektu „Civitas Caravel” (autobusy na gaz, linie giętkie, autobusy z bagażnikami na rowery) współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE.

2006

-

  • Otrzymanie Certyfikatu Systemu Jakości potwierdzającego wdrożenie i utrzymywanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Spółką zgodnego z normami ISO 9001 i 14001. Utworzenie Zarządu Transportu Publicznego, który przejmuje funkcję operatora komunikacji miejskiej. Zawarcie nowej umowy na świadczenie usług komunikacji miejskiej (tramwajami na 14 lat, autobusami na 8 lat, pomocnicze na 5 lat). Wprowadzenie do ruchu autobusów zasilanych gazem ziemnym.

2006

-

  • Oddanie do użytku zmodernizowanych i przebudowanych ulic: Lubicz i Rakowickiej Podpisanie z konsorcjum firm Bombardier Vossloh Kiepe i Solaris umowy na dostarczenie 24 nowoczesnych niskopodłogowych wagonów Oddanie dworca autobusowego w Krowodrzy Górce.

2007

-

  • Uruchomienie Tele-busa - pierwszego w Polsce autobusu na telefon Wycofanie z ruchu starych, wysłużonych Ikarusów Modernizacja torowiska tramwajowego od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki (MPK S.A. było beneficjentem tej inwestycji) Oficjalne uruchomienie systemu Krakowskiej Karty Miejskiej Oddanie do ruchu pierwszych z 24 tramwajów Bombardiera, trzeciej serii Zakup 45 nowoczesnych niskopodłogowych autobusów.

2008

 

-

  • Rusza kampania MPK SA pod hasłem "Spokojnie, już jadę";
  • W automatach Krakowskiej Karty Miejskiej została wprowadzona opcja zapłaty kartą.

2009

 

-

  • Krakowskie przystanki zapowiadają znani i lubiani artyści: Krzysztof Globisz, Anna Dymna i Grzegorz Turnau
  • Usługa Tele-busa została wprowadzona w rejonie Płaszowa
  • Po prawie 15 latach eksploatacji Jelcz M120 został uroczyście wycofany z eksploatacji
  • W piątej edycji prestiżowego konkursu „Solidny Pracodawca Roku” MPK S.A. w Krakowie zostało uznane za „Solidnego pracodawcę 2008 roku”.
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie otrzymało tytuł Lidera Informatyki 2009 w kategorii Sektor Publiczny, w konkursie organizowanym przez magazyn Computerworld.
  • Krakowska komunikacja w rankingu magazynu Forbes zajęła 9. miejsce na świecie

2010

-

  • Budowa linii tramwajowej do Małego Płaszowa oraz modernizacja ul. Długiej w ramach unijnego projektu  „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”
  • Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 135-lecia funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie
  • MPK SA podpisało umowę na dostarczenie 24 nowych tramwajów o długości ponad 32 metrów

2011

-

  • MPK SA zamówiło 100 nowych autobusów;
  • MPK SA wprowadziło dla pasażerów kartę, która łączy funkcję biletu i karty płatniczej;
  • Uruchomienie linii tramwajowej do Ruczaju.

 2012

- 

  • Uruchomienie sprzedaży biletów okresowych przez Internet;
  • W Krakowie zaczął kursować najdłuższy w Polsce jednoprzestrzenny tramwaj 405N, o długości 40,5 metra;
  • Na krakowskich przystankach pojawiają się QR kody;
  • MPK SA w Krakowie nagrodzone „srebrnym listkiem CSR”;
  • Tramwaj NGT8, zakupiony przez MPK SA jest prezentowany na targach komunikacyjnych InnoTrans w Berlinie;
  • Pierwsze nowe tramwaje NGT8 docierają do Krakowa;
  • Wprowadzenie nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Krakowie.

 2013

-

 

  • MPK SA testuje pierwszy autobus elektryczny;
  • MPK SA wycofuje z ruchu norymberskie wagony GT6;
  • Zakończenie dostawy 24 nowych tramwajów NGT8.

2014

-
  • Uruchomienie pierwszej w Polsce linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi, zakup autobusu hybrydowego).
2015 -
  • Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 140-lecia funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie, dostawa 36 nowych tramwajów typu ‘Krakowiak’ o długości ponad 42 metry.
2016 -
  • Podpisanie umowy na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich dzięki środkom unijnym, które pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Umowa została zawarta w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
2017 -
  • Oddanie do ruchu 20 autobusów elektrycznych oraz 77 autobusów przegubowych z silnikami Euro6;
  • Uruchomienie nowoczesnej myjni w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta.
2018 -
  • Wycofanie z ruchu wszystkich autobusów z silniami nie spełniającymi co najmniej normy Euro5;
  • Podpisanie umowy z firmą Stadler na dostawę 50 nowych niskopodłogowych tramwajów Lajkonik;
  • Start programu „Karta Krakowska” skierowanej dla mieszkańców miasta, która m.in. daje prawo do zakupu tańszych biletów okresowych.
2019 -
  • Dostarczenie do Krakowa pierwszego nowego tramwaju Lajkonik;
  • Podpisanie umowy na dofinansowanie ze środków UE zakupu 50 autobusów elektrycznych.
2020 -
  • Wyjazd pierwszego Lajkonika na regularną linię;
  • Podpisanie umów z firmą Stadler na dostawę 60 nowych tramwajów;
  • Rozpoczęcie testów przejazdu Lajkonika bez sieci trakcyjnej na linii regularnej;
  • Pierwszy w Polsce przejazd autonomicznego tramwaju bez motorniczego.
2021  
  • dostawa 50 nowych autobusów elekrycznych
  • zakończenie dostaw 50 Lajkoników
  • zakończenie modernizacji 28 wagonów GT8S
  • wprowadzenie w automatach płatności BLIK
  • nowa aplikacja mKKM do zakupu biletów okresowych
2022  
  • rozpoczęcie eksploatacji autobusów zasilanych wodorem
  • oddanie nowej hali z zamontowanymi na dachu panelami fotowoltaicznymi w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta
  • zakończenie numeracji wszystkich przystanków w Krakowie