Wagon NGT 6

Trzyczłonowy wagon typu NGT6 z częścią niskopodłogową wynoszącą około 65% został zaprojektowany do eksploatacji w sieci tramwajowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komuniakcyjnego S.A. w Krakowie. Koncepcja pojazdu jest w pełni zgodna z polskimi przepisami dotyczącymi budowy i eksploatacji tramwajów. Prezentowany wagon zaprojektowany został jako pojazd jednokierunkowy, konstrukcyjnie jest także przygotowany do wykonania jako pojazd dwukierunkowy. Wagon NGT6 jest przystosowany do łączenia w pociąg. Pudło wagonu zbudowane jest ze spawanej, odpornej na korozję lekkiej konstrukcji stalowej. Szyby boczne barwione wykonane są ze szkła hartowanego. Szyby z przodu i tyłu wagonu są położone konturem zewnętrznym na pudle wagonu i wykonane są ze szkła klejowego. Wszystkie szyby spełniają wymagane normy bezpieczeństwa. Dach jest wykonany w elastycznej, klejonej konstrukcji wielowarstwowej. Dobrą izolację cieplną i akustyczną gwarantuje podłoga zaopatrzona w wykładzinę kauczukową, przyklejoną na dolnej części wagonu. Wysokość wejścia wynosi 290 mm od główki szyny, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym i wjazd wózków inwalidzkich.  W kontenerze aparatury dachowej umieszczone zostały wiązki sieci pokładowej, jak również sterowanie silników i pojazdu. Dachowe urządzenia wentylacyjne, które zainstalowane są w przedniej jak i tylnej części wagonu wraz z urządzeniami grzewczymi akumulacyjnymi pod siedzeniami i urządzeniem grzewczym stanowiska motorniczego. Dwa wózki napędowe pod członami końcowymi są wyposażone w indywidualny, poprzeczny napęd osi zapewniający całkowite odsprężynowanie silnika i przekładni oraz asynchroniczne silniki prądu trójfazowego. W strefie niskopodłogowej można było zrezygnować ze stopni i pochylni ponieważ wózek toczny w części środkowej otrzymał koła luźne, zamocowane na wykorbionej osi. Wszystkie koła mają jednakową średnicę wynoszącą 590 mm. Do mechanicznego wyposażenia hamulcowego należą: hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe w wózkach napędowych oraz analogowe pasywne hamulce akumulatorowe sprężynowe z regulacją siły hamowania w zależności od obciążenia, jak również z elektronicznym zabezpieczeniem przed poślizgiem w wózkach tocznych. Każdy mechanizm jezdny posiada dwa hamulce szynowe elektromagnetyczne.

 Wagony I serii zmontowane w 1999 i 2000 roku posiadają 4 drzwi, natomiast wagony II serii z 2003 roku posiadają 5 drzwi.

III seria wyprodukowana w 2007 i 2008 roku charakteryzuje się inną stylistyką przodu i tyłu, co widać na fotografiach.

Stylistyka wagonów krakowskich I i II serii przypomina wagony Bombardiera z Essen, lecz tamte mają dłuższy środkowy człon.

 Stylistyka przodu i tyłu wagonów krakowskich III serii przypomina nieco wagony Bombardiera City Runner kursujące między innymi w Łodzi, Grazu, Linzu, Genewie, jednak tamte wagony są zupełnie innej konstrukcji.

 

Wagon NGT6 I serii na Rondzie Czyżyńskim (Fot. Grzegorz Malaga)

 

Wagon NGT6 III serii wyjeżdżający z tunelu tramwajowego przy Rondzie Mogilskim (Fot. Tomasz Czauderna)

 Wagon NGT6 III serii w tunelu tramwajowm (Fot. Tomasz Czauderna)

Dane techniczne

Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC. 

Wymiary

długość pojazdu z urządzeniem zderzakowym

26 000 mm

szerokość pojazdu

2 400 mm

wysokość pojazdu z nadbudową dachową

3 455 mm

wysokość podłogi nad główką szyny:

 

- nad wózkami napędowymi

560 mm

- w strefie niskopodłogowej

360 mm

- wysokość wejścia

290 mm

szerokość przejścia:

 

- ustawienie siedzeń 2 + 1

960 mm

- ustawienie siedzeń 2 + 2

590 mm

Liczba miejsc

miejsca siedzące dla pasażerów (I/ II-III seria)

76/73

 

miejsca stojące dla pasażerów

106/111

razem

182/184

Masa pojazdu

masa własna pojazdu

30 000 kg

masa całkowita

46 650 kg

Wózki

rozstaw osi w wózku

1 800 mm

średnica koła:

 

 - nowego

590 mm

 - zużytego

510 mm

rozstaw toru

1 435 mm

najmniejszy dopuszczalny promień łuku toru

18 000 mm

Makymalna prędkość

 

70 km/h

Napęd

4 x 125 kW, chłodzenie powietrzem, asynchroniczne silniki prądu trójfazowego z własnym chłodzeniem

Sterowanie

selektywne na każdy silnik, tzn. 4 przetwornice impulsów bezpośrednich (IGBT-DPU),
4 elektryczne hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe oraz 4 oporniki hamowania

Technika kierowania

technika kierowania II generacji z systemem BISS/IBIS na pociąg i wagon
hamulec szynowy elektromagnetyczny 6 x 60 kN

Ogrzewanie/nadmuch

3 dachowe urządzenia nawiewowe
8 urządzeń grzewczych pod siedzeniami

Schemat wagonu NGT-6