Wagon NGT 6
Trzyczłonowy wagon typu NGT6 z częścią niskopodłogową wynoszącą około 65% został zaprojektowany do eksploatacji w sieci tramwajowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komuniakcyjnego S.A. w Krakowie. Koncepcja pojazdu jest w pełni zgodna z polskimi przepisami dotyczącymi budowy i eksploatacji tramwajów. Prezentowany wagon zaprojektowany został jako pojazd jednokierunkowy, konstrukcyjnie jest także przygotowany do wykonania jako pojazd dwukierunkowy. Wagon NGT6 jest przystosowany do łączenia w pociąg. Pudło wagonu zbudowane jest ze spawanej, odpornej na korozję lekkiej konstrukcji stalowej. Szyby boczne barwione wykonane są ze szkła hartowanego. Szyby z przodu i tyłu wagonu są położone konturem zewnętrznym na pudle wagonu i wykonane są ze szkła klejowego. Wszystkie szyby spełniają wymagane normy bezpieczeństwa. Dach jest wykonany w elastycznej, klejonej konstrukcji wielowarstwowej. Dobrą izolację cieplną i akustyczną gwarantuje podłoga zaopatrzona w wykładzinę kauczukową, przyklejoną na dolnej części wagonu. Wysokość wejścia wynosi 290 mm od główki szyny, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym i wjazd wózków inwalidzkich. W kontenerze aparatury dachowej umieszczone zostały wiązki sieci pokładowej, jak również sterowanie silników i pojazdu. Dachowe urządzenia wentylacyjne, które zainstalowane są w przedniej jak i tylnej części wagonu wraz z urządzeniami grzewczymi akumulacyjnymi pod siedzeniami i urządzeniem grzewczym stanowiska motorniczego. Dwa wózki napędowe pod członami końcowymi są wyposażone w indywidualny, poprzeczny napęd osi zapewniający całkowite odsprężynowanie silnika i przekładni oraz asynchroniczne silniki prądu trójfazowego. W strefie niskopodłogowej można było zrezygnować ze stopni i pochylni ponieważ wózek toczny w części środkowej otrzymał koła luźne, zamocowane na wykorbionej osi. Wszystkie koła mają jednakową średnicę wynoszącą 590 mm. Do mechanicznego wyposażenia hamulcowego należą: hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe w wózkach napędowych oraz analogowe pasywne hamulce akumulatorowe sprężynowe z regulacją siły hamowania w zależności od obciążenia, jak również z elektronicznym zabezpieczeniem przed poślizgiem w wózkach tocznych. Każdy mechanizm jezdny posiada dwa hamulce szynowe elektromagnetyczne.
Wagony I serii zmontowane w 1999 i 2000 roku posiadają 4 drzwi, natomiast wagony II serii z 2003 roku posiadają 5 drzwi.
III seria wyprodukowana w 2007 i 2008 roku charakteryzuje się inną stylistyką przodu i tyłu, co widać na fotografiach.
Stylistyka wagonów krakowskich I i II serii przypomina wagony Bombardiera z Essen, lecz tamte mają dłuższy środkowy człon.
Stylistyka przodu i tyłu wagonów krakowskich III serii przypomina nieco wagony Bombardiera City Runner kursujące między innymi w Łodzi, Grazu, Linzu, Genewie, jednak tamte wagony są zupełnie innej konstrukcji.
Wagon NGT6 I serii na Rondzie Czyżyńskim (Fot. Grzegorz Malaga)
Wagon NGT6 III serii wyjeżdżający z tunelu tramwajowego przy Rondzie Mogilskim (Fot. Tomasz Czauderna)
Wagon NGT6 III serii w tunelu tramwajowm (Fot. Tomasz Czauderna)
Dane techniczne
Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC.
Wymiary
długość pojazdu z urządzeniem zderzakowym
26 000 mm
szerokość pojazdu
2 400 mm
wysokość pojazdu z nadbudową dachową
3 455 mm
wysokość podłogi nad główką szyny:
- nad wózkami napędowymi
560 mm
- w strefie niskopodłogowej
360 mm
- wysokość wejścia
290 mm
szerokość przejścia:
- ustawienie siedzeń 2 + 1
960 mm
- ustawienie siedzeń 2 + 2
590 mm
Liczba miejsc
miejsca siedzące dla pasażerów (I/ II-III seria)
76/73
miejsca stojące dla pasażerów
106/111
razem
182/184
Masa pojazdu
masa własna pojazdu
30 000 kg
masa całkowita
46 650 kg
Wózki
rozstaw osi w wózku
1 800 mm
średnica koła:
- nowego
590 mm
- zużytego
510 mm
rozstaw toru
1 435 mm
najmniejszy dopuszczalny promień łuku toru
18 000 mm
Makymalna prędkość
70 km/h
Napęd
4 x 125 kW, chłodzenie powietrzem, asynchroniczne silniki prądu trójfazowego z własnym chłodzeniem
Sterowanie
selektywne na każdy silnik, tzn. 4 przetwornice impulsów bezpośrednich (IGBT-DPU),
4 elektryczne hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe oraz 4 oporniki hamowania
Technika kierowania
technika kierowania II generacji z systemem BISS/IBIS na pociąg i wagon
hamulec szynowy elektromagnetyczny 6 x 60 kN
Ogrzewanie/nadmuch
3 dachowe urządzenia nawiewowe
8 urządzeń grzewczych pod siedzeniami
Wymiary |
|
długość pojazdu z urządzeniem zderzakowym |
26 000 mm |
szerokość pojazdu |
2 400 mm |
wysokość pojazdu z nadbudową dachową |
3 455 mm |
wysokość podłogi nad główką szyny: |
|
- nad wózkami napędowymi |
560 mm |
- w strefie niskopodłogowej |
360 mm |
- wysokość wejścia |
290 mm |
szerokość przejścia: |
|
- ustawienie siedzeń 2 + 1 |
960 mm |
- ustawienie siedzeń 2 + 2 |
590 mm |
Liczba miejsc |
|
miejsca siedzące dla pasażerów (I/ II-III seria) |
76/73 |
|
|
miejsca stojące dla pasażerów |
106/111 |
razem |
182/184 |
Masa pojazdu |
|
masa własna pojazdu |
30 000 kg |
masa całkowita |
46 650 kg |
Wózki |
|
rozstaw osi w wózku |
1 800 mm |
średnica koła: |
|
- nowego |
590 mm |
- zużytego |
510 mm |
rozstaw toru |
1 435 mm |
najmniejszy dopuszczalny promień łuku toru |
18 000 mm |
Makymalna prędkość |
|
|
70 km/h |
Napęd |
|
4 x 125 kW, chłodzenie powietrzem, asynchroniczne silniki prądu trójfazowego z własnym chłodzeniem |
|
Sterowanie |
|
selektywne na każdy silnik, tzn. 4 przetwornice impulsów bezpośrednich (IGBT-DPU), |
|
Technika kierowania |
|
technika kierowania II generacji z systemem BISS/IBIS na pociąg i wagon |
|
Ogrzewanie/nadmuch |
|
3 dachowe urządzenia nawiewowe |