Wagon 105 N/Na
105N/Na - Wagon konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowany w Krakowie od 1975 roku. Stylistyka nadwozia przypomina nieco czeską Tatrę KT4, oraz inne tramwaje, których produkcję rozpoczęto w połowie lat 70- tych. W użytkowaniu znajduje się wiele podtypów wagonu 105N różniących się między sobą wyposażeniem elektrycznym. Do połowy 1979 roku produkowano wagony 105N wyposażone w rozrusznik bez przełączania połączenia silników z szeregowego w szeregowo - równoległy podczas rozruchu. Taki układ powodował większe zużycie energii elektrycznej. Od połowy 1979 roku do 1992 roku dostarczano już wagony 105 Na ze zmienionym układem rozruchowym. Widoczną zmianą było wprowadzenie kabiny motorniczego i szafy sterowniczej wewnątrz wagonu. Wagony 105N zmodernizowano w latach 1986 - 1990 na wagony 105NG dodając kabinę i szafę sterowniczę, pozostawiając stary układ rozruchowy. Obecnie w eksploatacji są już tylko 2 wagony 105 NG. Podczas 41 lat ekploatacji, użytkowano również 8 wagonów tyrystorowych 105NT, lecz obecnie już ich nie ma w ruchu liniowym. Wagony serii 105Na są poddawane modernizacji wnętrza, część wagonów przebudowano na "doczepy czynne"- czyli wymontowano kabinę - pozostawiając cały układ napędowy. Tramwaje 105 N/Na kursują obecnie w pociągach dwuwagonowych. Stacjonują w obu zajezdniach tramwajowych tj. w Podgórzu i Nowej Hucie. Aktualnie składy trójwagonowe pojawiają się tylko "okazyjnie". Ostatni raz jeździły w okresie 1.11.2016.
Skład 2*105 Na na Rondzie Mogilskim
Dane pojazdu
Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC.
|
Wagon 105N/NA |
|
|
|
|
|
|
1. |
Wielkość |
- |
Wagon silnikowy jednoczłonowy |
2. |
Rodzaj |
- |
wysokopodłogowy |
3. |
Długość |
mm |
13500 |
4. |
Szerokość |
mm |
2400 |
5. |
Wysokość nadwozia |
mm |
3060 |
6. |
Rozstaw czopów skrętu |
mm |
6000 |
7. |
Rozstaw osi |
mm |
1900 |
8. |
Masa własna |
kg |
16500 |
9. |
Masa całkowita |
kg |
25500 |
10. |
Miejsca ogółem |
pas. |
120 lub 125 |
11. |
Miejsca siedzące |
pas. |
20 lub 23 |
12. |
Wysokość podłogi |
mm |
890 |
13. |
Silniki (moc ciągła) |
|
4*40 kW |
14. |
Średnica kół tocznych |
mm |
654 |
Lp. |
|
|
|