Menu dla Pasażera - szczegóły

K

Wagon typu K - Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura SA w Chorzowie

Wagon silnikowy typu K nr 437 (1941 r.)

W 1938 roku zakłady komunikacyjne w Warszawie zamówiły 60 nowoczesnych wagonów, które według nomenklatury tramwajów warszawskich otrzymały oznaczenie „K”. Duże niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w duże podwójne drzwi ułatwiające wymianę pasażerów. Wnętrze odpowiadało ówczesnej obowiązującej modzie – zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminiowe. Białe elementy na tle ciemno czerwonego wnętrza rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi trendami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny. Tramwaje, z uwagi na wojenny okres eksploatacji nazywane „berlinkami” oznaczono numerami od 401 wzwyż. Eksploatowano je do lat siedemdziesiątych w ruchu liniowym, a następnie sporą część przebudowano na pojazdy techniczne.

Wagon K nr 437 (w Berlinie oznaczony jako TF 3940) użytkowany był do 1969 roku w ruchu z pasażerami. We wrześniu 2017 zakupiony został przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, które zdecydowało się na sprowadzenie wagonu i powiększenie kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej. Powodem takie przedsięwzięcia jest miejsce w polskiej historii  tego typu pojazdu.

 

DANE TECHNICZNE K
Wielkość Wagon jednoczłonowy
Rodzaj Silnikowy, dwukierunkowy, wysokopodłogowy
Długość 11 295 mm
Szerokość 2 200 mm
Wysokość nadwozia 3 160 mm
Rozstaw czopów skrętu -
Rozstaw osi 3 200 mm
Masa własna 14 500 kg
Masa całkowita 19 800 kg
Miejsca ogółem 76
Miejsca siedzące 24
Wysokość podłogi 795 mm
Silniki 2x45 kW
Średnica kół tocznych 800 mm