Menu dla Pasażera - szczegóły
K
Wagon typu K - Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura SA w Chorzowie
Wagon silnikowy typu K nr 437 (1941 r.)
W 1938 roku zakłady komunikacyjne w Warszawie zamówiły 60 nowoczesnych wagonów, które według nomenklatury tramwajów warszawskich otrzymały oznaczenie „K”. Duże niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w duże podwójne drzwi ułatwiające wymianę pasażerów. Wnętrze odpowiadało ówczesnej obowiązującej modzie – zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminiowe. Białe elementy na tle ciemno czerwonego wnętrza rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi trendami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny. Tramwaje, z uwagi na wojenny okres eksploatacji nazywane „berlinkami” oznaczono numerami od 401 wzwyż. Eksploatowano je do lat siedemdziesiątych w ruchu liniowym, a następnie sporą część przebudowano na pojazdy techniczne.
Wagon K nr 437 (w Berlinie oznaczony jako TF 3940) użytkowany był do 1969 roku w ruchu z pasażerami. We wrześniu 2017 zakupiony został przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, które zdecydowało się na sprowadzenie wagonu i powiększenie kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej. Powodem takie przedsięwzięcia jest miejsce w polskiej historii tego typu pojazdu.
DANE TECHNICZNE K | |
Wielkość | Wagon jednoczłonowy |
Rodzaj | Silnikowy, dwukierunkowy, wysokopodłogowy |
Długość | 11 295 mm |
Szerokość | 2 200 mm |
Wysokość nadwozia | 3 160 mm |
Rozstaw czopów skrętu | - |
Rozstaw osi | 3 200 mm |
Masa własna | 14 500 kg |
Masa całkowita | 19 800 kg |
Miejsca ogółem | 76 |
Miejsca siedzące | 24 |
Wysokość podłogi | 795 mm |
Silniki | 2x45 kW |
Średnica kół tocznych | 800 mm |