Menu dla Pasażera - szczegóły

SN4

Wagon typu SN4 - Gottfried Lindner Waggonbau AG, Ammendorf, Niemcy

Wagon silnikowy typu SN4 nr 151 (1910 r.)

Wagony typu SN4 wyprodukowane zostały w 1910 roku w Ammendorf w zakładach Gottfried Lindner Waggonbau AG dla komunikacji tramwajowej w Eberswalde. W 1941 roku podjęto decyzję o likwidacji trakcji tramwajowej w Eberswalde. Cztery najstarsze wagony wraz z jedyną przyczepą sprzedano do Krakowa gdzie zostały przenumerowane (150-153) i nadano im nowe krakowskie oznaczenie SN4 (silnikowy normalnotorowy czwartej serii). Wagony były eksploatowane do lat pięćdziesiątych. Z uwagi na małe rozmiary wagonów szybko wycofano je z ruchu liniowego dostosowując je do innych potrzeb. Bez większych zmian zewnętrznych użytkowano, jako wagony techniczne. Najprawdopodobniej ostatni wagon SN4 skreślono z inwentarza w 1959 roku. Odnaleziony na początku lat 80-tych przez miłośników krakowskich tramwajów został odkupiony przez MPK. Do 1995 roku stał w zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie a następnie w Składnicy Taboru Zabytkowego MPKA SA w hali przy ul.św.Wawrzyńca. Jeszcze w latach 80. sprowadzono z Wrocławia podwozie podobnego wagonu, z podobnego okresu produkcji, które mogło być podstawą do odbudowy układu napędowego. Dzięki współpracy z niemieckimi miłośników tramwajów zdobyto oryginalną dokumentację techniczną, która, obok fotografii wykonanych w Krakowie w roku 1941-1942, była podstawą przeprowadzonej odbudowy prowadzonej przy użyciu materiałów i technologii zgodnych ze stosowanymi w latach produkcji pojazdu. Przywrócony został wygląd, kolorystyka, wyposażenie i przeznaczenie pojazdu z pierwszych lat eksploatacji wagonu w Krakowie.  

 

DANE TECHNICZNE SN4
Wielkość Wagon jednoczłonowy
Rodzaj Silnikowy, dwukierunkowy, wysokopodłogowy
Długość 7 300 mm
Szerokość 2 100 mm
Wysokość nadwozia 3 950 mm
Rozstaw czopów skrętu -
Rozstaw osi 3 000 mm
Masa własna 8 000 kg
Masa całkowita 11 300 kg
Miejsca ogółem 47
Miejsca siedzące 18
Wysokość podłogi 725 mm
Silniki 2x33 kW
Średnica kół tocznych 800 mm