Menu dla Pasażera - szczegóły
ND
Wagon typu ND - Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych, Chorzów
Przyczepa tramwajowa typu ND nr 511 (1956 r.)
Modernizacje wagonów typu N i ND obejmowały niemal wszystkie elementy i układy pojazdów systematycznie zmieniając nawet ich wygląd zewnętrzny. Największe zmiany dotyczyły jednak wnętrza wagonów. Na wzór już posiadanych nowocześniejszych tramwajów likwidowano drewniane wyposażenie wnętrza zastępując je nowszymi rozwiązaniami. Na podłodze położono gumową wykładzinę, ściany pokryto laminatem a siedzenia wykonano z nowoczesnego materiału – włókna szklanego.
Przyczepa tramwajowa typu ND nr 538 (1952 r.)
Jeszcze przed dostawą wagonów silnikowych typu N rozpoczęto dostawy znormalizowanych wagonów doczepnych. Ich budowa, konstrukcja i wyposażenie było identyczne jak pojazdów silnikowych, a jedyną różnicą był brak wyposażenia elektrycznego napędu. Wagony N i ND eksploatowane były do końca 1988 roku, ale w wersji oryginalnej, w jakiej zachowany jest wagon, zniknęły z ulic w połowie lat siedemdziesiątych.
Przyczepa tramwajowa typu ND nr 502 (1950 r.)
Wagon ten został zaprezentowany po odbudowie w lipcu 2019 roku z okazji 70 lat Nowej Huty.
DANE TECHNICZNE ND | |
Wielkość | Wagon jednoczłonowy |
Rodzaj | Przyczepa , jednokierunkowa, wysokopodłogowa |
Długość | 10 400 mm |
Szerokość | 2 167 mm |
Wysokość nadwozia | 3 140 mm |
Rozstaw czopów skrętu | - |
Rozstaw osi | 3 000 mm |
Masa własna | 10 000 kg |
Masa całkowita | 15 600 kg |
Miejsca ogółem | 80 |
Miejsca siedzące | 16 |
Wysokość podłogi | 735 mm |
Silniki | - |
Średnica kół tocznych | 800 mm |