Menu dla Pasażera - szczegóły
Karosa B40
Karosa B40 - Karosa a.s. Vysoké Mýto, Czechosłowacja
KAROSA B40 (przyczepa)
Przyczepa B40 była następcą podobnego pojazdu oznaczonego symbolem V4. Po rozpoczęciu produkcji autobusów Tatra 500HB wykorzystano wytłoczki autobusów i na podstawie doświadczeń z produkcji przyczep V4, które były częściowo drewniane, rozpoczęto w 1953 roku produkcję przyczep B40. Zakładem produkcyjnym była montownia w Vysokim Mycie, ale po rozpoczęciu produkcji autobusów Skoda Karosa RTO montaż przyczep przeniesiono do miejscowości Letnany. Produkcję zakończono w 1962 roku z uwagi na duży napływ udanej konstrukcyjnie polskiej przyczepy Jelcz P01 budowanej z licencjonowanych czechosłowackich podzespołów Skody Karosy RTO. Nieokreślona dziś liczba pojazdów Karosa B40 trafiła w latach pięćdziesiątych do Polski. Wykorzystywane były w komunikacji miejskiej głównie w miastach eksploatujących trolejbusy z uwagi na niewielki ciężar pojazdu. Udokumentowana jest obecność przyczepy B40 w Zakładach Komunikacji Miejskiej Szczecinie. Zachowana przyczepa została zakupiona w okolicach Gdańska. Mimo wielu wprowadzonych przez poprzednich właścicieli zmian zachowała się spora liczba elementów oryginalnych. W trakcie remontu na zewnątrz znaleziono przypuszczalnie pierwotną barwę pojazdu. Kolor niebieski może sugerować, że przyczepa była używana przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej na północy Polski.Przyczepa w latach 2017-2018 w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym SA w Krakowie przeszła gruntowny remont a dzięki doświadczeniu w tego typu przedsięwzięciach odzyskała brakujące oryginalne elementy.
DANE TECHNICZNE KAROSA B40 | |
Czas powstania | 1957 r. |
Materiał (materiały) podstawowy | Stal |
Długość | 5.820mm, 7.220 mm (z dyszlem) |
Szerokość | 2.350 mm |
Wysokość | ok. 2.730 mm |
Masa własna | ok. 2.820 kg |