Menu dla Pasażera - szczegóły

Karosa B40

Karosa B40 - Karosa a.s. Vysoké Mýto, Czechosłowacja

KAROSA B40 (przyczepa)

 

Przyczepa B40 była następcą podobnego pojazdu oznaczonego symbolem V4. Po rozpoczęciu produkcji autobusów Tatra 500HB wykorzystano wytłoczki autobusów i na podstawie doświadczeń z produkcji przyczep V4, które były częściowo drewniane, rozpoczęto w 1953 roku produkcję przyczep B40. Zakładem produkcyjnym była montownia w Vysokim Mycie, ale po rozpoczęciu produkcji autobusów Skoda Karosa RTO montaż przyczep przeniesiono do miejscowości Letnany. Produkcję zakończono w 1962 roku z uwagi na duży napływ udanej konstrukcyjnie polskiej przyczepy Jelcz P01 budowanej z licencjonowanych czechosłowackich podzespołów Skody Karosy RTO. Nieokreślona dziś liczba pojazdów Karosa B40 trafiła w latach pięćdziesiątych do Polski. Wykorzystywane były w komunikacji miejskiej głównie w miastach eksploatujących trolejbusy z uwagi na niewielki ciężar pojazdu. Udokumentowana jest obecność przyczepy B40 w Zakładach Komunikacji Miejskiej Szczecinie. Zachowana przyczepa została zakupiona w okolicach Gdańska. Mimo wielu wprowadzonych przez poprzednich właścicieli zmian zachowała się spora liczba elementów oryginalnych. W trakcie remontu na zewnątrz znaleziono przypuszczalnie pierwotną barwę pojazdu. Kolor niebieski może sugerować, że przyczepa była używana przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej na północy Polski.Przyczepa w latach 2017-2018 w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym SA w Krakowie przeszła gruntowny remont a dzięki doświadczeniu w tego typu przedsięwzięciach odzyskała brakujące oryginalne elementy.

 

DANE TECHNICZNE KAROSA B40
Czas powstania 1957 r.
Materiał (materiały) podstawowy Stal
Długość 5.820mm, 7.220 mm (z dyszlem)
Szerokość 2.350 mm
Wysokość ok. 2.730 mm
Masa własna ok. 2.820 kg