SOLARIS URBINO 18
Pierwsze autobusy SOLARIS URBINO 18 ( z silnikiem DAF EURO 3) zostały dostarczone we wrześniu 2005 roku. Zakupiono wtedy tylko 6 sztuk, ale były to pierwsze autobusy wyposażone w automaty biletowe. Kolejne 20 autobusów dostarczano na przełomie 2006 i 2007 roku. Wyposażone one są również w silniki EURO 3 . Wszystkie autobusy posiadają automatyczne skrzynie biegów Voith 4 biegowe. Na początku wszystkie skierowano do zajezdni i stacji obsługi autobusów Bieńczyce.
Autobusy I serii z lat 2005-2006 zostały wycofane z eksploatacji w październiku 2018 roku.
W grudniu 2009 dotarło kolejnych 5 nowych autobusów z silnikiem spełniającym najwyższą normę EEV. Trafiły one do Zajezdni i Stacji Obsługi Płaszów. Są one nieco inaczej malowane. Na przełomie września i października 2011 dotarło do Zajezdni i Stacji Obsługi Płaszów pierwszych 13 z zamówionych 27 nowych autobusów. Posiadają one dodatkowe nowy system informacji pasażerskiej i są pomalowane analogicznie jak Mercedesy Citaro. Kolejne 10 autobusów z najnowszej dostawy wprowadzono do eksploatacji w styczniu 2012 r. W 2014 roku wprowadzono 8 autobusów Metrostyle. Ponadto kursuje 1 autobus hybrydowy. Autobusy z lat 2011-2014 są wyposażone w silnik spełniający normę EEV, zaś od 2014 roku normę EURO 6. Seria z 2014 roku to rzadko spotykana seria METROSTYLE. Ponadto autobus DR777 jest dawnym pojadem testowym (jednym z pierwszych z silnikiem EURO 6).
Solaris U18 na końcówce Cmentarz Batowice na linii specjalnej 1.11.2016.
Solaris Urbino 18 METROSTYLE na Rondzie Matecznego
|
|
|
|
1. |
Wielkość |
- |
|
2. |
Rodzaj |
- |
|
3. |
Długość |
mm |
|
4. |
Szerokość |
mm |
|
5. |
Wysokość |
mm |
|
6. |
Rozstaw osi |
mm |
|
7. |
Masa własna |
kg |
|
8. |
Masa całkowita |
kg |
|
9. |
Miejsca pasażerskie ogółem nominalnie |
pas. |
|
10. |
Miejsca siedzące nominalnie |
pas. |
|
11. |
Wysokość podłogi między osiami |
mm |
|
12. |
silnik |
|
|
13. |
Usytuowanie silnika |
- |
|
|
SOLARIS Urbino 18 |
|
|
|
|
|
|
1. |
Wielkość |
- |
MEGA przegubowy 6x2 - 4-drzwiowy |
2. |
Rodzaj |
- |
niskopodłogowy |
3. |
Długość |
mm |
18000 |
4. |
Szerokość |
mm |
2550 |
5. |
Wysokość |
mm |
2850 |
6. |
Rozstaw osi |
mm |
5130+6770 |
7. |
Masa własna |
kg |
17500 |
8. |
Masa całkowita |
kg |
28000 |
9. |
Miejsca pasażerskie ogółem nominalnie |
pas. |
174 |
10. |
Miejsca siedzące nominalnie |
pas. |
41 |
11. |
Wysokość podłogi między osiami |
mm |
270 +340 |
12. |
silnik |
|
DAF 9186 cm3 231kW(315KM)/2080 obr./min, 1900 obr./min(EURO V i EEV), 1270Nm/1100-1700 obr./min EURO6: 10837cm3 240kW(326KM)/1700 obr./min 1400Nm (850 -1600) obr./min, IV generacja: 272kW(370KM)/1700 obr./min 1600Nm (850 -1600) obr./min |
13. |
Usytuowanie silnika |
- |
Tylne wzdłużne z lewej strony, silnik stojący |
|
|
|
|
Lp. |
|
|
|
Solaris Urbino 18 IV generacji (dostarczone w licu 2017 roku) nowe autobusy cechują się trwalszą, lżejszą oraz bardziej dopracowaną pod względem designu i innych możliwości konstrukcją. Zredukowano poziom hałasu oraz natężenie wibracji w pojeździe. Cały pojazd został oświetlony w technologii LED. Zwiększona została również liczba siedzeń dostępnych z niskiej podłogi - 24 (wraz z pozostałymi ponad 40). Nowością jest zastosowanie "światła pośredniego", które ułatwi kierowcy jazdę po zmierzchu. W autobusach zamontowano również kontrolę trakcji oraz ESP w celu bezpieczniejszego prowadzenia pojazdu w zakrętach; obniżona została także wysokość szyby przedniej, która wraz z podniesioną kabiną kierowcy (o 50 mm), zapewnia większe pole widzenia w trakcie jazdy. Autobus stał się również stabilniejszy i bezpieczniejszy dzięki obniżeniu pojazdu o 50 mm (z zachowaniem tej samej wysokości wnętrza pojazdu).
Jest to największa jednorazowa dostawa autobusów w historii. Nowe Solarisy Urbino 18 wyróżniają się nie tylko innowacyjnym designem, ale także wysokim komfortem jazdy – pasażerowie będą się cieszyć bardziej przestronnym wnętrzem pojazdu, większą liczbą miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi czy rozbudowanym systemem informacji pasażerskiej prezentowanym na ekranach wysokiej rozdzielczości. Autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych pasażerów. Będą w nich także zamontowane specjalne platformy ułatwiające osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach wjazd i wyjazd z pojazdu.
W lipcu 2018 roku wprowadzono do eksploatacji kolejne 38 autobusów. W odróżnieniu od serii z 2017 roku są wyposażone w drzwi odskokowo- przesuwne.
W grudniu 2021 roku KTR sp. z o.o. wprowadziła do eksploatacji kolejną wersję autobusów.