Aktualności

24.06.2022

Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem na linii regularnej

 

 

 

Mieszkańcy Krakowa mogą od dzisiaj, 24 czerwca podróżować autobusem zasilanym wodorem, który będzie kursował na linii nr 128 (Zajezdnia Płaszów – Prądnik Czerwony). W kolejnych dniach autobus będzie się pojawiał także na innych liniach – 123 i 304. Stało się to możliwe dzięki umowie na dostawę paliwa wodorowego, którą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie podpisało z ORLEN Południe, spółką z Grupy ORLEN.

- Kraków jest miastem, które skutecznie wykorzystuje najnowsze rozwiązania z zakresu ekologii. Wystarczy przypomnieć, że to właśnie w Krakowie już ponad osiem lat temu ruszyła pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. W tym roku została uruchomiona nowoczesna hala do obsługi tramwajów, na dachu której zostały zamontowane panele fotowoltaiczne.  Od dzisiaj mieszkańcy i turyści przyjeżdżający do naszego miasta będą mogli podróżować zeroemisyjnym autobusem zasilanym wodorem. To nasze kolejne działanie, które potwierdza, że Kraków dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Do tankowania wodoru w MPK Kraków posłuży mobilna stacja ORLEN Południe. Paliwo wodorowe produkowane będzie w hubie wodorowym w trzebińskiej biorafinerii tej spółki, o wydajności ok. 50 kg wodoru jakości automotive na godzinę.

Stacja tankowania zostanie zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Będzie w stanie zaopatrywać autobusy w paliwo wodorowe o ciśnieniu 350 bar, dostarczane na bieżąco z biorafinerii w Trzebini. Dostawy będą odbywały się za pomocą „bateriowozu”, w którym jest zmagazynowane 400 kg paliwa.

- Wodór i technologia wodorowa, to jeden z kluczowych elementów transformacji w kierunku bezemisyjnego i zrównoważonego transportu publicznego. Prezentowany w Krakowie Solaris Urbino hydrogen, swoją premierę miał w 2019 roku. Dzisiaj tego typu autobusy jeżdżą już w kilkunastu miastach w Europie. Mamy nadzieję, że dzięki tej prezentacji i eksploatacji autobusu na linii regularnej przyczynimy się do dalszej popularyzacji technologii wodorowej wśród polskich przewoźników transportu publicznego – podkreśla Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.

Po krakowskich ulicach będzie kursował zeroemisyjny autobus miejski Solaris Urbino 12 hydrogen. Autobus jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i pięć zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35  kg. Pojazd może przejechać na jednym pełnym zatankowaniu do 350 km.  Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny, a jedynymi „emisjami” w procesie użytkowania tego autobusu jest para wodna.

- Rozpoczęcie eksploatacji na linii regularnej pierwszego autobusu zasilanego wodorem to pierwszy krok do zakupu oraz eksploatacji pojazdów z takim napędem w przyszłości. W tym celu współpracujemy nie tylko z PKN Orlen, ale także z Politechniką Krakowską i Krakowskim Holdingiem Komunalnym. Dążymy do tego, aby udział pojazdów zeroemisyjnych był w naszej flocie coraz większy. Przewidujemy, że jeszcze w tym roku na krakowskich ulicach pojawią się autobusy zasilane wodorem innych producentów. Warto podkreślić, że po rozstrzygnięciu ogłoszonych już przez nas przetargów, w przyszłym roku w Krakowie pasażerów będzie przewozić ponad 120 autobusów elektrycznych – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nawet 150 autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych oraz związaną z tym przebudowę Stacji Obsługi Autobusów w Płaszowie.