Aktualności
Kraków rozpoczyna konsultacje społeczne projektu Strefy Czystego Transportu
Kraków został zobligowany do przyjęcia w 2022 r. uchwały o Strefie Czystego Transportu. Celem działań jest zmniejszenie ilość zanieczyszczeń powietrza pochodzących z transportu. Projekt SCT wymaga szerokich konsultacji społecznych - rozpoczynamy je w czwartek, 17 marca i przez kolejne tygodnie będziemy zbierali uwagi od mieszkańców i przedsiębiorców, aby przedstawić radnym rekomendacje do uchwały.
Bardzo zależy nam na tym, żeby uchwała w sprawie strefy została przyjęta najpóźniej do końca czerwca. Do tego czasu zapewnimy zainteresowanym mieszkańcom i radnym możliwość wypowiedzenia się w sposób pełny i otwarty, by odpowiedzieć na wszelkie pytania i wątpliwości pojawiające się do tej pory w tym temacie. Po przyjęciu przez radnych uchwały przeprowadzimy szeroką kampanię informacyjną w Krakowie i gminach ościennych – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.
Przygotowania do utworzenia SCT rozpoczynamy w związku z przyjętym przez Sejmik Województwa Małopolskiego Programem Ochrony Powietrza (POP) – zobowiązuje on Kraków do przyjęcia uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Powietrza do końca 2022 r.
Przyjęcie uchwały nie jest jednoznaczne z natychmiastowym wejściem w życie obowiązywania wszystkich zasad SCT – uchwała określi dopiero daty wprowadzania wymagań dla samochodów. Zasady, które będą obowiązywały w Strefie będą oparte o normy Euro i będą określać dopuszczalną ilość emitowanych zanieczyszczeń z silników samochodów.
Optymalny projekt w oparciu o uchwały
Zanim projekt uchwały zostanie przedstawiony radnym, przeprowadzimy szerokie konsultacje z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Zebrane wnioski i postulaty posłużą do przygotowania najlepszego możliwego wariantu – uwzględniającego zarówno potrzeby mieszkańców, przedsiębiorców, których praca oparta jest o transport, jak również pozytywny efekt dla jakości powietrza.
Rozpoczynamy konsultacje już teraz, aby każdy zainteresowany miał czas przygotować swoje uwagi. Im wcześniej zaczniemy pracę nad uchwałą, tym prędzej mieszkańcy Krakowa poznają zasady, na jakich będzie działać SCT. Wymagania Strefy z pewnością będą wprowadzane etapami z zachowaniem okresu przejściowego tak, aby wszyscy mogli się na zmiany przygotować. Propozycję wprowadzenia SCT na terenie miasta do 2030 roku, przygotowaną przez Zarząd Transportu Publicznego można zobaczyć TUTAJ.
Rekomendacje wraz z mieszkańcami
Podczas konsultacji społecznych wspólnie z mieszkańcami i przedsiębiorcami będziemy wypracowywać konkretne rozwiązania i zasady dotyczące Strefy Czystego Transportu. Konsultacje mają też doprowadzić do opracowania kompletnego harmonogramu wprowadzania kolejnych wymagań dla samochodów do roku 2030. Chcemy określić również datę, od której zaczną obowiązywać pierwsze wymagania.
Planowanie harmonogramu z tak dużym wyprzedzeniem ma na celu odpowiedzialne potraktowanie mieszkańców i przedsiębiorców. Nie chcemy, aby wymagania dla samochodów wprowadzane były bez możliwości przygotowania się do nich. Nikt nie może poczuć się zaskakiwany takimi rozwiązaniami.
Harmonogram konsultacji
Konsultacje społeczne rozpoczynamy 17 marca, zgodnie z poniższym harmonogramem:
17–25 marca 2022 r. – formularz do zgłaszania uwag i wniosków (będzie dostępny na stronie internetowej www.ztp.krakow.pl).
Spotkania informacyjno-warsztatowe z mieszkańcami:
- 17–25 marca 2022 r. – rekrutacja na spotkania warsztatowe
- 31 marca godz. 18.00-20.00 – spotkanie informacyjne w formule online, transmitowane w mediach społecznościowych.
- 5, 6, 7, 12, 13, 21 kwietnia godz. 18.00-20.00 – warsztaty z wybranymi losowo mieszkańcami, którzy zgłosili chęć udziału podczas rekrutacji.
Spotkania informacyjno-warsztatowe z przedsiębiorcami:
26, 27, 28 kwietnia godz. 18.00 – 20.00
Dyżury telefoniczne:
- 9 maja godz. 17.00-19.00
- 10 maja godz. 10.00-12.00
- 11 maja godz. 17.00-19.00
- 12 maja godz. 10.00-12.00
- 13 maja godz. 14.00-16.00
Po zakończeniu konsultacji projekt uchwały o Strefie Czystego Transportu będzie dopracowany i skierowany do Rady Miasta Krakowa.
Fot. pixabay.com