Aktualności

16.11.2021

Wszystkie wagony GT8S już wkrótce z niską podłogą i klimatyzacją

Mieszkańcy Krakowa zyskali kolejny wagon z niską podłogą i klimatyzacją. W środę, 17 listopada na linię nr 6 łączącą Kurdwanów P+R z Cichym Kącikiem wyjedzie bowiem po zakończonej modernizacji, 27. z kolei wagon GT8S o numerze RF302 (to przedostatni wagon z tej serii, który był modernizowany). Dzięki pracom wykonanym w Stacji Obsługi i Remontów, tramwaj ten zyskał m.in. niską podłogę wraz ze specjalną platformą umożliwiającą wsiadanie  i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach oraz system klimatyzacji.

Cały czas trwa jeszcze modernizacja 28. wagonu GT8S o numerze RF304, który jest ostatnim wagonem z tej serii w Krakowie. Obecnie w tym tramwaju trwa łączenie  instalacji elektrycznej pomiędzy poszczególnymi członami, a także montaż sufitów osłaniających kanały klimatyzacyjne. Montowane są także poręcze dla pasażerów. Z kolei na dachu montowane są już urządzenia klimatyzacyjne. Zakończenie prac i wysłanie tego wagonu do ruchu jest zaplanowane jeszcze w grudniu tego roku.

Przypomnijmy, że ostatni raz wagon GT8S nr 304 z wysoką podłogą i bez klimatyzacji przewiózł pasażerów 29 lipca 2021 roku na linii nr 11 (Mały Płaszów – Czerwone Maki P+R). Tego dnia rozpoczęła się jego modernizacja. Pierwsze tramwaje GT8S dotarły do Krakowa w 2009. Dostawy wszystkich 28 tramwajów zostały zakończone w 2013 roku. Są to wagony o długości ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć 200 pasażerów. Program ujednoliconej modernizacji wagonów GT8S uruchomiono latem 2017 roku (prototyp wykonano w 2014).

Dzięki zakupom nowego taboru i takim właśnie modernizacjom obecnie w Krakowie już ponad 77 proc. tramwajów posiada niską podłogę, a ok. 60 proc. jest wyposażonych w klimatyzację.