Aktualności
40 lat temu na linię wyjechał pierwszy Ikarus
Pierwsze przegubowe Ikarusy 280 wyjechały na ulice Krakowa 40 lat temu – w październiku 1981 roku. Białe autobusy z mocno czerwonym pasem pod oknami na szarych ulicach pośród różnokolorowych poobijanych starych Jelczy wyróżniały się bardzo mocno. W pierwszych latach obsługiwały najważniejsze linie autobusowe (125, 128, 132) docierające do Nowej Huty. Wraz z dostawami kolejnych partii pojazdów tej serii ich ilość wzrosła do niemal 300 autobusów stając się najliczniejszym typem taboru. Na specjalne życzenie MPK w Krakowie w 1990 roku dostarczono pierwsze do Polski pojazdy w odmiennym niż biało czerwone malowaniu. Specjalnie dla Krakowa Ikarusy pomalowano na biało niebiesko.
Likwidacja przegubowych Ikarusów rozpoczęła się wraz z pierwszymi dostawami nowoczesnych pojazdów kupowanych przez MPK w Krakowie. Z roku na rok coraz mniej ich wyjeżdżało na ulice, ale nawet ta niewielka pozostająca w użyciu liczba starych autobusów dawała się we znaki zarówno pasażerom jak i mechanikom. Ostatecznie, po niemal 26 latach eksploatacji przegubowe Ikarusy wycofano z ruchu we wrześniu 2007 roku.
W kolekcji historycznych pojazdów komunikacji miejskiej MPK SA w Krakowie znajdują się dwa autobusy Ikarus 280. Pierwszy o numerze 34260, który nieprzerwanie od 1988 roku stacjonował w zajezdni Czyżyny, a następnie Wola Duchacka oraz autobus o numerze 24575 zakupiony w 2013 roku, który w trakcie ostatniej naprawy otrzymał barwy stosowane od 1992 roku.
Fot. S. Makarewicz (z prywatnych zbiorów Jacka Kołodzieja).