Aktualności
50. Lajkonik wyjechał na linię nr 9 zastępując wysokopodłogowy tramwaj
Ostatni, 50. Lajkonik, który jest częścią realizowanego obecnie przez MPK SA projektu unijnego wyjechał dzisiaj (7 września) na linię nr 9, łączącą nowohuckie Mistrzejowice z Nowym Bieżanowem. Dzięki temu z tej linii został wycofany ostatni skład wysokopodłogowych tramwajów E1 i c3. Po zjeździe do zajezdni ten właśnie skład zostanie przeznaczony do kasacji.
Dostawy 50 nowoczesnych tramwajów Lajkonika zdecydowanie poprawiały komfort podróży szczególnie dla mieszkańców nowohuckich Mistrzejowic, rejonu ronda Kocmyrzowskiego i al. Pokoju. Lajkoniki już od wielu miesięcy można bowiem spotkać nie tylko na linii nr 9, ale także na linii nr 14, której trasa prowadzi z Mistrzejowic do Bronowic przez al. Pokoju.
- Dostawa 50 Lajkoników umożliwiła wycofanie z ruchu 43 wysokopodłogowych tramwajów - 6 wagonów 105Na oraz po 19 wagonów E1 i c3. To oznacza, że w Krakowie już ponad 76 proc. tramwajów ma niską podłogę, a ponad 60 proc. jest wyposażonych w klimatyzację. Nowe tramwaje nie zastępują wysłużonych składów z wysoką podłogą jeden do jednego. Trzeba pamiętać, że cały czas rosną potrzeby na przejazdy tramwajami w Krakowie, zwiększa się częstotliwość kursów, a wkrótce zakończy się budowa nowych linii w ramach Trasy Łagiewnickiej oraz do Górki Narodowej – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje mają długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. Całkowita pojemność pojazdu to 225 osób, w tym 82 miejsca siedzące. Dwa tramwaje z tej dostawy jako pierwsze w Polsce zostały wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). Takie rozwiązanie umożliwia jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. Testy tego rozwiązania zaczęły się już w grudniu 2020 roku i były prowadzone w ścisłym centrum miasta.
- Wyjazd 50. Lajkonika na krakowskie tory stanowi symboliczne zakończenie realizacji pierwszej umowy na dostawę 50 nowoczesnych tramwajów produkcji Stadlera, które mieliśmy zaszczyt realizować. Całokształt realizacji projektu został uwieczniony przez nas na pamiątkowej grafice. Bardzo dziękuję Panu Prezydentowi oraz Zarządowi i Pracownikom MPK za konstruktywną współpracę w niełatwym dla wszystkich okresie pandemii. Cieszę się, że możemy być częścią projektu wymiany pojazdów na krakowskich torach, przyczyniając się tym samym do zdecydowanej poprawy komfortu jazdy. A to przecież nie koniec, bo Stadler Polska wyprodukuje dla Krakowa kolejnych 60 nowoczesnych i komfortowych tramwajów – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
- Realizowany w Krakowie projekt wymiany taboru tramwajowego sprawił, że na 18 z 22 funkcjonujących obecnie linii kursują wagony z niską podłogą. Już w przyszłym roku do Krakowa trafią pierwsze z 60 kolejnych nowoczesnych tramwajów typu Lajkonik 2. Dzięki temu niskopodłogowe tramwaje pojawią się na kolejnych liniach, w tym na pewno w Nowej Hucie – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Tramwaje są wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów jest zamontowana specjalna platforma, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.
Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe są porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu znajduje się apteczka pierwszej pomocy. Tramwaje są przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwia wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewniają z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych. 35 Lajkoników z 50, które dotarły do Krakowa, stacjonuje w zajezdni Nowa Huta.
Koszt zakupu 50 tramwajów to 364 mln zł. Zakup jest realizowany w ramach projektu unijnego. Dofinasowanie ze środków UE do tego projektu to 124.860.000 zł.