Aktualności
Klimatyzacja w 50 wagonach Bombardiera coraz bliżej
Krakowski przewoźnik już od kilku miesięcy testuje system schładzania powietrza w jednym z 50 wagonów NGT6 Bombardiera. Został on zamontowany jeszcze w ubiegłym roku w listopadzie w wagonie o numerze RP637 (tramwaj kursuje dzisiaj na linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych). W związku z prowadzonymi testami zależy nam, aby w tym tramwaju pasażerowie nie otwierali okien. Będzie im o tym przypominał specjalny głosowy komunikat informujący o włączonej klimatyzacji.
Rozwiązanie, które zostało wybrane, to efekt poszukiwań MPK SA w Krakowie sytemu, który stosunkowo łatwo można byłoby zamontować w wagonach NGT6. Równie ważne było także to, aby był on efektywny i schładzał powietrze wewnątrz tramwaju nawet w najcieplejsze dni. Dlatego tak ważne są testy w okresie letnim, gdy temperatura na zewnątrz jest bardzo wysoka i sięga niemal 30 stopni Celsjusza w cieniu. Do tej pory MPK SA bardzo pozytywnie ocenia funkcjonowanie systemu schładzania w wagonie Bombardiera. Jeżeli w kolejnych dniach będzie on działał równie efektywnie, to zostanie podjęta decyzja o sukcesywnym montowaniu go w pozostałych 49 tramwajach NGT6. Dzięki temu pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają kolejne klimatyzowane tramwaje. W sumie z pozostałymi wagonami, w Krakowie będzie ponad 70 proc. tramwajów z klimatyzacją. Warto podkreślić, że od 2018 roku w klimatyzację są wyposażone wszystkie autobusy.
Przypomnijmy, że wagony NGT6 Bombardiera to jedyne tramwaje z niską podłogą w Krakowie, które nie posiadają systemu klimatyzacji. Z tego też powodu krakowski przewoźnik już od dłuższego czasu szukał rozwiązania, które mogłoby to zmienić. Nie było to łatwe, bo ze względu m.in. na długość tramwaju i jego konstrukcję nie można w nim zamontować tradycyjnej klimatyzacji. MPK SA już od wielu lat poszukiwało firmy, która byłaby w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązanie. Krakowski przewoźnik z uwagą śledził także próby innych polskich miast, które posiadają podobne wagony bez klimatyzacji. Jak trudny jest to temat potwierdza fakt, że to Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na montaż pilotażowego systemu schładzania powietrza w wagonie NGT6.
Pierwsze wagony NGT6 pojawiły się w Krakowie już w 1999 roku. Były dostarczane w trzech seriach w latach 1999-2000 (I seria), 2003 (II seria) i 2007-2008 (III seria). Mają 26 metrów długości i jednocześnie mogą przewieźć ponad 180 pasażerów. Były to pierwsze nowe niskopodłogowe tramwaje w Krakowie.