Aktualności

13.06.2021

Zabytkowe wagony N przejechały przez Kraków


 
W niedzielę, 13 czerwca po długiej przerwie na ulice miasta znów wyjechały historyczne tramwaje. Zanim jednak pojawiły się one na ulicach miasta na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta został zaprezentowany wagonu 4N. Ten pochodzący z lat 50-tych XX w. pojazd został odrestaurowany przez pracowników MPK SA i teraz mieszkańcy po raz pierwszy mogli go zobaczyć na krakowskich torach. Jest to ostatni fabrycznie wyprodukowany wagon z rodziny N, którego brakowało w historycznej kolekcji krakowskiego przewoźnika.

Parada wyruszyła z nowohuckiej zajezdni o 11.00. Oprócz wagonu 4N w paradzie jechały pozostałe tramwaje typu N, które posiada MPK SA. Były to m.in. wyjątkowe i nie prezentowane do tej pory pojazdy techniczne – szlifierka i wagon do odśnieżania. W pardzie jechały także takie tramwaje jak warszawski wagon K czy gdańska przyczepa KSW, a więc tramwaje, których rozwiązania i konstrukcje wykorzystano przy budowie tramwaju N.

Wszystkie pojazdy biorące udział w paradzie wzbudzały spore zainteresowanie  mieszkańców, którzy znaleźli się na trasie przejazdu. Sporo osób robiło zdjecia i nagrywało filmy. Tym bardziej, że tramwaje przejechały przez cały Kraków z Nowej Huty przez al. Solidarności, pl. Centralny, al. Jana Pawła II, rondo Mogilskie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Grzegórzeckie, ul. Grzegórzecką, ul. Starowiślną, ul. św. Gertrudy, ul. Stradomską, ul. Krakowską, ul. Kalwaryjską, rondo Matecznego, ul. Wadowicką i ul. J. Brożka do zajezdni tramwajowej Podgórze.

Po przyjeździe na teren zajezdni Podgórze na uczestników parady czekało mnóstwo atrakcji. Poza historycznymi tramwajami były tu prezentowane także zabytkowe autobusy, w tym m.in. Durant - najstarszy krakowski autobus z 1929 roku. Odbył się także pokaz szlifowania szyn, a także przejazdy zabytkowymi tramwajami wokół zajezdni. Chętni mogli się także umówić na przejazd zabytkową taksówką FSO 125p lub zabytkowym radiowozem nadzoru ruchu MPK. Sporym zainteresowaniem cieszyła się także możliwość przejażdżki przyczepami autobusowymi. Kolejka chętnych, szczególnie dzieci, układała się także do kabiny Krakowiaka i Lajkonika, gdzie można było usiąść na miejscu motorniczego i poczuć się jak prowadzący.

O swojej pracy opowiedzieli także policjanci pracujący z doskonale przeszkolonymi pasami, które są wykorzystywane m.in. do wykrywania narkotyków. Na dzieci czekał Trambuś, który chętnie pozował do zdjęć z najmłodszymi uczestnikami parady.

Przejazd zabytkowych tramwajów to pierwsze tego rodzaju wydarzenie orgaznizowane przez MPK SA od niemal 1,5 roku. Z powodu limitu obowiązującego w pojazdach komunikacji miejskiej do udziału w paradzie uprawniały specjalne bilety. Tramwaje nie zatrzymywały się na przystankach, a osoby jadące w środku musiały mieć prawidłowo zakryte usta i nos.

Zachęcamy do oglądania filmowej relacji z parady tutaj.