Aktualności

12.05.2021

Przyznano Dźwigacze Kultury 2020


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie znalazło się wśród firm i instytucji nagrodzonych tytułem Dźwigacza Kultury. Wyróżnienie przyznaje Krakowskie Biuro Festiwalowe, które w ten sposób docenia  przedsiębiorstwa wspierające kulturę. Jest to także wyraz podziękowania dla firm, które w roku pandemii nie zapomniały o kulturze.

Złotymi Dźwigaczami Kultury zostają firma Suempol i Wodociągi Miasta Krakowa, które działają z KBF nie przy jednym, a kilku festiwalach. Tytułem Ambasadorki Dźwigaczy Kultury 2020 uhonorowano Ewę Łabno-Fałęcką, która sama postanowiła przyznać nagrodę podczas zeszłorocznego Krakowskiego Salonu Sztuki.

Inaczej niż zawsze, jak zawsze razem – to nie tylko hasło: to myśl, która była z nami od marca ubiegłego roku i jest w naszych sercach i umysłach do dziś. I zostanie z nami, bo świat wokół nas bardzo się zmienił. Zmieniliśmy się i my, jednak na szczęście jest coś, co pozostało niezmienione i trwa. To relacje z naszymi partnerami. Od lat zwykliśmy ich nazywać „przyjaciółmi KBF” i dziś mogę śmiało powiedzieć, że to określenie w 100 proc. trafione. Byliśmy razem w czasach rozkwitu kultury, ale także jesteśmy razem w przysłowiowej „biedzie”, momentach zmiany, w czasie pandemii – mówi Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF.

Wszyscy laureaci otrzymali grafikę Dźwigacza Kultury wykonaną przez Patrycję Podkościelny. Projekt przedstawia gigantkę sięgającą ponad miasto, unosząc chmurę. Dźwiganie strefy kultury w 2020, roku pandemii covid-19, było nie lada wyzwaniem. Dotychczasowa codzienność została niemal całkowicie zmieniona. Dlatego też pojawiła się na tej ilustracji symbolika dźwigania chmury, czegoś co jest z zasady lekkie i ulotne teraz stało się czymś ciężkim, masywnym. Pora dnia umyślnie jest niejednoznaczna. Niezależnie od niej zostaliśmy zmuszeni do przeniesienia większej części życia w swoje cztery ściany, stąd palące się światła w oknach – tłumaczy autorka.

Dźwigacze Kultury to symboliczne podziękowanie ze strony KBF wszystkim sponsorom, mecenasom i partnerom za całoroczną pracę, jaką wkładają we współtworzenie razem z biurem wydarzeń kultury.

W tym roku ze względu na pandemię nie było możliwości, aby spotkać się z laureatami osobiście. Dlatego część z nich postanowiono przedstawić szerszej widowni w nowym projekcie Dźwigacze Kultury Twarze. W najbliższym czasie będą publikowane w mediach społecznościowych portrety dyrektorów, marketingowców czy właścicieli firm, którzy stoją za wymienionymi markami. Poznamy także ich spojrzenie na relację kultura – biznes. Już dziś zapraszamy do śledzenia Facebooka Dźwigaczy Kultury oraz Facebooka i LinkedIna KBF!