Aktualności
Na linii nr 14 tylko Lajkoniki i wagony NGT6
Od 28 kwietnia na linii nr 14, łączącej nowohuckie Mistrzejowice z Bronowicami, będą kursować wyłącznie Lajkoniki i wagony NGT6. W dzień powszedni będzie to sześć Lajkoników i trzy wagony NGT6, a w soboty i święta pięć Lajkoników i dwa wagony NGT6. Zgodnie z zapowiedziami Lajkoniki na linii nr 14 zastąpiły wszystkie wagony EU8N. Na tej linii Lajkoniki po raz pierwszy pojawiły się w sobotę 28 listopada 2020 roku.
Przypomnijmy, że od 27 marca nowoczesne, niskopodłogowe Lajkoniki zaczęły kursować także na innej trasie do Nowej Huty – na linii nr 9, łączącej Mistrzejowice z Nowym Bieżanowem P+R. Liczba posiadanych obecnie przez MPK SA Lajkoników umożliwia co prawda wysyłanie tych nowych wagonów na linię nr 9 tylko w soboty i święta, ale wraz z przyszłymi dostawami ich liczba na tej trasie w weekendy będzie systematycznie się zwiększać. W najbliższych tygodniach Lajkoniki zaczną kursować na linii nr 9 także w dni powszednie.
Lajkoniki to nowoczesne tramwaje wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów jest zamontowana specjalna platforma, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji są porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne.
Obecnie tramwaje z niską podłogą stanowią ponad 72 proc. floty MPK SA. Celem zakupu nowych tramwajów, w tym właśnie Lajkoników, jest wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów wysokopodłogowych. W Krakowie są już tylko trzy linie, na których żaden kurs nie jest obsługiwany taborem niskopodłogowym. Są to linie nr 10, 16 i 49. Na liniach nr 10 i 16 jest to obecnie niemożliwe z powodu stanu torowiska na ul. Ptaszyckiego. Linia nr 49 to linia kursująca tylko w godzinach szczytu, której trasa pokrywa się z trasami innych linii, obsługiwanych przez tramwaje z niską podłogą. Większość linii tramwajowych w Krakowie jest obecnie już w całości obsługiwana taborem niskopodłogowym.