Aktualności

09.04.2021

30 Lajkoników może już wozić pasażerów

 


W sobotę, 10 kwietnia na linię nr 9 (Mistrzejowice - Nowy Bieżanów P+R) wyjedzie 30. Lajkonik. Dobra wiadomość jest też taka, że w weekend do Krakowa planowana jest dostawa 32. z kolei wagonu z fabryki Stadlera. To oznacza, że do zrealizowania pierwszego kontraktu obejmującego dostawę w sumie 50 tych nowoczesnych tramwajów pozostanie jeszcze tylko 18 tramwajów. Dostawy powinny się zakończyć w tym roku.

Przypomnijmy, że na regularnej linii te nowoczesne wagony zaczęły kursować 18 czerwca 2020 roku. Obecnie dzięki dostawom nowych tramwajów nowoczesne, niskopodłogowe Lajkoniki można spotkać na kilku liniach: nr 3, 9, 14, 18, 24 i 50. Wraz z kolejnymi dostawami Lajkoników wagony z niską podłogą będą jeszcze w tym roku coraz częściej pojawiać się na nowych trasach. Niezależnie od tego na jaką linię zostaną skierowane wagony Stadlera pozwolą na wycofywanie z ruchu kolejnych pociągów E1 i c3 lub 105Na.

Firma Stadler w sumie dostarczy do Krakowa 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Dostawa pozostałych 60 wagonów jest planowana na lata 2022-2023.

Nowe tramwaje są nie tylko komfortowe dla pasażerów, ale także przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwia wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewniają z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Warto także podkreślić, że dwa tramwaje z tej dostawy są jako pierwsze w Polsce wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Wszystkie pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu  w przyszłości. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.