Aktualności
Drugi wagon z system jazdy bez sieci trakcyjnej będzie woził pasażerów
W poniedziałek, 15 marca na linię nr 18 (Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka) wyjedzie drugi już z kolei Lajkonik wyposażony w system umożliwiający jazdę bez sieci trakcyjnej. MPK SA będzie testowało to rozwiązanie w ścisłym centrum miasta między przystankami „św. Gertrudy” i „Stary Kleparz”.
Przypomnijmy, że pierwszy wagon z tym rozwiązaniem (o numerze RY825) przyjechał do Krakowa w grudniu 2019 roku. Pasażerów zaczął wozić pół roku później w czerwcu 2020 roku. Testy przejazdu nowego tramwaju bez pantografu na regularnej linii MPK SA w Krakowie rozpoczęło w grudniu 2020 roku.
Dzięki temu, że MPK SA posiada już dwa tramwaje z możliwością jazdy bez sieci trakcyjnej, na linii nr 18 zawsze będzie kursował jeden z nich.
Spośród 110 nowych tramwajów Lajkonik zamówionych przez MPK cztery będą wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości. To pierwsze tego typu tramwaje w Polsce. Jazdę bez sieci trakcyjnej umożliwia bateria, dzięki której tramwaj nie tylko się porusza. Energia z baterii zasila także wszystkie funkcjonujące w tramwaju systemy, takie jak klimatyzacja, monitoring, kasowniki czy automaty biletowe.