Aktualności

14.08.2020

Wyjątkowy weekend z zabytkowym taborem MPK S.A. w Krakowie


#zwiedzajkrakow W  sobotę i niedzielę 15 i 16 sierpnia, mieszkańcy i turyści Krakowa mogli zwiedzać miasto podróżując historycznymi tramwajami i autobusami z kolekcji MPK SA. W Krakowie.

15 sierpnia na linii numer 0 łączącej Dajwór z Cichym Kącikiem pojawił się skład 105N+105N, który w trakcie swojej premiery cieszył się dużym zainteresowaniem. Wagon ten został zaprojektowany na początku lat 70-tych zastosowano w nim napęd używany w eksploatowanych wagonach 13N. Wprowadzono w nim także nieco zmodyfikowane rozwiązania mechaniczne. Nowe mocno przeszklone nadwozie było wytwarzane jako wagon typu 105N począwszy od 1974 roku przez fabrykę Konstal w Chorzowie. Do Krakowa pierwszy wagon 105N został dostarczony w marcu 1975 roku. Ostatni zakupiony został we wrześniu 1992 roku. Niezwykle popularny wagon wielokrotnie był modernizowany i przez producenta i przez użytkowników. W  2019 roku MPK S.A. w Krakowie przeprowadzono remont dwóch wagonów pochodzących z pierwszej dostawy z 1975 roku przywracając im oryginalne wyposażenie, wygląd i malaturę stosowaną w pierwszych latach użytkowania. Obecnie poza sezonem turystycznym wagony wykorzystywane są jako pojazdy techniczne służące do odladzania sieci trakcyjnej w Krakowie.

Natomiast na linii numer 15 z Cichego Kącika do Pleszowa kursował skład 102Na i 102NaD. Liczne słowa krytyki pod adresem kabiny wagonów 102N spowodowały, że w 1970 roku rozpoczęto dostawy zmienionych wyglądem wagonów oznaczonych 102Na. Pierwsze egzemplarze trafiły do Krakowa, a wagon 210 jest jednym z nich. Tramwaj służył nieprzerwanie do 2001 roku kiedy zakończono definitywnie eksploatację tej serii wagonów. Wszystkie zmiany wprowadzone w ciągu 40 lat eksploatacji zachowane są w tym wagonie, który przejechał ponad 2 miliony kilometrów. Wagony przegubowe typu 102 z uwagi na obsługę dużych potoków pasażerskich łączono w podwójne składy. W 1985 roku w Krakowie zdecydowano o przebudowie kilku wagonów 102Na na pojazdy doczepne. Zachowano napęd ale sterownie wagonem umożliwiał wyłącznie pierwszy wagon tego samego typu. Przebudowano 5 wagonów, które otrzymały oznaczenie 102NaD. Ich eksploatację zakończono w 1997 roku zachowując jeden z nich o numerze 155. 

 

 

Tego dnia na ulice Krakowa wyjechały także zabytkowe autobusy na linię nr 145. Pierwszy kurs linii 145 był o godzinie 11:00 z przystanku Kombinat, gdzie została przygotowana również wystawa dodatkowych trzech zabytkowych autobusów, w tym najstarszego z kolekcji MPK SA, czyli Duranta.

Jedne z najstarszych czynnych tramwajów w Polsce wyjechały z kolei na ulice Krakowa 16 sierpnia. To była z pewnością niebywała okazja nie tylko dla miłośników.  Oba wagony pochodzące z początku dwudziestego wieku w dramatycznych okolicznościach trafiły do Krakowa. SN4 to niewielkie wagony dostarczone w 1910 roku przez fabrykę Ammendorf obsługiwały sieć tramwajową w niemieckim Eberswalde. Po likwidacji sieci tramwajowej w 1941 roku cztery wagony silnikowe przekazano do okupowanego w czasie wojny Krakowa. Po krótkiej eksploatacji liniowej wagony serii SN4 przeznaczono do obsługi technicznej. Ostatni wóz wycofano z użytkowania w latach 60. XX wieku. W 2012 roku przystąpiono do odbudowy jedynego zachowanego pojazdu a wyremontowany tramwaj zaprezentowano z okazji 140-lecia funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie. Natomiast tramwajowe doczepki produkcji MAN z 1909 roku, pojawiły się na krakowskich ulicach w 1941 roku. Sprowadzone zostały z Norymbergi. Do Krakowa przysłano 23 sztuki wagonów doczepnych serii 300 (w Krakowie oznaczone jako PN3). Wagony otrzymały numerację począwszy od 551 do 573.

Ze względu na małą pojemność składu SN4+PN3 oraz cały czas obowiązujące limity pasażerów w pojazdach przygotowano także wrocławski wagon  Linke-Hofmann z 1925 roku.  Jest to pierwszy zabytkowy wagon w kolekcji MPK SA. Gdy trafił do Krakowa często „grał” w filmach rolę krakowskiego tramwaju. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, był pierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżować mieszkańcy miasta.

 W zabytkowych tramwajach i autobusach obowiązuje aktualna taryfa biletowa (w tym roku nie będzie możliwość zakupu biletu u osób z obsługi linii). Pasażerowie mają obowiązek posiadania maseczek. Podobnie jak w innych pojazdach także na Krakowskiej Linii Muzealnej jest limit osób, które jednocześnie mogą podróżować (obecnie wynosi on 50 proc. wszystkich dostępnych miejsc). Dokładna informacja o liczbie osób, które będą mogły jednocześnie podróżować została umieszczona przy drzwiach wewnątrz pojazdów. Zabytkowe tramwaje będą także dezynfekowane, w tym szczególnie te elementy, których dotykają pasażerowie. Krakowska Linia Muzealna jest częścią kampanii informacyjno-społecznej „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”, która trwa już od 30 maja. W ramach działań realizowanych w czasie akcji Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowego zapraszają do ponownego odkrywania piękna naszego miasta oraz spacerowania śladem tematycznych tras, które można znaleźć na stronie Krakow.Travel. Linia będzie zatrzymywać się w pobliżu muzeów, które są partnerami kampanii i specjalnie na ten cel przygotowały specjalne oferty dla krakowianek i krakowian. Szczegóły na temat kampanii można znaleźć na stronie www.badzturysta.pl

 Zachęcamy także do zamieszczania w mediach społecznościowych zdjęć oraz materiałów video z podróży zabytkowymi tramwajami oraz dodawania hashtagów #badzturysta, #zwiedzajkrakow oraz #badzturystawswoimmiescie, a także oznaczania profili MPK S.A. w Krakowie i kampanii (Facebook: Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków; Instagram: @BadzTurysta).