Aktualności

04.07.2020

Kraków stawia na płatności bezgotówkowe w automatach mobilnych


 


Od 10 lipca w mobilnych automatach biletowych wyposażonych w opcję zapłaty zarówno kartą jak i gotówką rozpocznie się proces wycofywania możliwości płacenia gotówką.

Decyzja o stopniowym wycofywaniu z krakowskich pojazdów automatów z opcją płatności gotówką jest zbieżna z wprowadzaniem takich rozwiązań w innych dużych polskich miastach. Co warto podkreślić, w dobie pandemii koronawirusa jest rozwiązaniem, które ogranicza kontakt pasażerów z monetami. Wprowadzenie tylko płatności bezgotówkowych w automatach mobilnych jest także efektem różnego rodzaju problemów związanych z obsługą tego typu urządzeń. Szczeliny na monety bardzo często były blokowane przez wkładanie w nie m.in. zwiniętych starych biletów, różnego rodzaju przedmiotów, np. patyczków do lodów lub metalowych elementów. Automaty z gotówką były także dewastowane w celu kradzieży znajdujących się w środku monet. Postawienie wyłącznie na bezgotówkowe operacje w automatach  sprawi więc, że nie tylko skróci się czas potrzebny na wykonanie operacji zakupu biletu, ale także zdecydowanie zmniejszy się liczba przypadków niedostępności automatów z powodu różnego rodzaju dewastacji.

Możliwość zapłaty gotówką zostanie wycofana do 31 lipca z wszystkich automatów zamontowanych w tramwajach i autobusach, które do tej pory obsługiwały obydwie formy płatności. Dotyczy to 431 urządzeń. W pozostałych 608 automatach mobilnych, które umożliwiają zakup biletu wyłącznie za gotówkę, nadal będzie można płacić monetami. Te urządzenia będą sukcesywnie wymieniane na te z opcją płatności wyłącznie bezgotówkowej. Aby ułatwić pasażerom oczekującym na przystanku zorientowanie się, jaka płatność będzie dostępna w danym pojeździe, na zewnątrz każdego tramwaju i autobusu zostanie umieszczona odpowiednia informacja.

W automatach stacjonarnych Krakowskiej Karty Miejskiej nadal za bilet będzie można zapłacić zarówno kartą jak i gotówką. Nadal także będą dla pasażerów dostępne aplikacje umożliwiające zakup biletów w smartfonie. Krakowski przewoźnik pracuje także nad wprowadzeniem w przyszłości możliwości zapłaty za bilet w automatach z wykorzystaniem systemu BLIK.