Aktualności
Zajezdnia tramwajowa w Nowej Hucie z nowymi torami - podsumowanie inwestycji realizowanych przez MPK SA w 2019 roku
W zajezdni tramwajowej Nowa Huta zakończył się kolejny etap budowy torów postojowych, które już wkrótce będą potrzebne do obsługi m.in. nowych niskopodłogowym tramwajów firmy Stadler.
Na terenie zajezdni są już gotowe kolejne cztery tory, każdy o długości 160 metrów. Dodatkowo zakończyło się także ustawianie drugiego rzędu słupów, które będą stanowić konstrukcję potrzebną do zadaszenia placu postojowego dla tramwajów. W przyszłości powstanie hala do obsługi tramwajów o długości 150 m, a na dachu tej hali zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne. Energia, która będzie z nich pozyskiwana ma wystarczyć do zaspokojenia wszystkich potrzeb niezbędnych do funkcjonowania całego zaplecza obiektu.
Warto podkreślić, że zakończone 18 grudnia prace to kontynuacja kompleksowego planu modernizacji zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie realizowanej przez MPK SA już od ponad 7 lat, którego celem jest nie tylko poprawa warunków dla zatrudnionych pracowników, ale także ochrona środowiska. Prace nad koncepcją i projektem przebudowy zajezdni w Nowej Hucie rozpoczęły się w 2012 roku. Pięć lat później w lutym 2017 roku zaczęła funkcjonować hala obsługi tramwajów z nowoczesną ogrzewaną myjnią i system dystrybucji piasku. W tym samym roku został także oddany budynek hali z tokarką podtorową, dzięki której pracownicy MPK mogą dbać o odpowiednią jakość powierzchni obręczy kół tramwajowych. 1 czerwca 2019 roku oficjalnie zakończyła się realizacja pierwszego etapu budowy torów postojowych, w ramach którego powstały cztery tory o długości ponad 1000 m oraz nowoczesna podstacja trakcyjna, która będzie służyć do zasilania wewnętrznych sieci trakcyjnych o mocy przyłączeniowej 2500kW.
Budowa nowych torów w zajezdni tramwajowej Nowa Huta to nie jedyna ważna inwestycja zrealizowana w 2019 roku przez MPK SA w Krakowie.
· W grudniu do Krakowa przyjechał pierwszy z 50 niskopodłogowych tramwajów Stadlera. Cały kontrakt wart ok. 364 mln zł netto zgodnie z umową zostanie zrealizowany do końca 2020 roku.
· W 2019 roku został także przeprowadzony przetarg na dostawę kolejnych niskopodłogowych wagonów w liczbie do 60 sztuk (10 tramwajów w opcji podstawowej i 50 jako opcja dodatkowa). Trwa jeszcze badanie oferty przesłanej przez firmę Stadler Polska.
· 2019 rok to także duży sukces Krakowa w aplikowaniu o unijne fundusze na dostawę nowych autobusów elektrycznych. Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się już na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych. Złożony przez MPK wniosek spełnił wymagane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych kryteria oceny i uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dzięki czemu MPK zyska ok. 110 mln zł dotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji.
· W tym roku już po raz kolejny nasze działania docenili seniorzy. Zakup niskopodłogowych tramwajów i wprowadzanie w transporcie różnego rodzaju udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością sprawiło, że MPK SA na kolejne trzy lata zyskało tytuł i certyfikat „Miejsca przyjaznego seniorom”.
· W 2019 roku MPK kontynuowało działania, mające ułatwić zakup biletów. W Nowej Hucie został wyremontowany Punkt Sprzedaży Biletów, a kolejny otwarto na dworcu autobusowym w Czyżynach. Ponadto, w trzech PSB zostały dodatkowo zamontowane automaty biletowe. Takie urządzenia MPK wstawiło także w dwóch krakowskich galeriach handlowych - w Punktach Obsługi Mieszkańca Urzędu Miasta Krakowa.
· W tym roku mieszkańcy mogli wydłużać uprawnieninia Karty Krakowskiej na kolejny rok. Pierwszego dnia, kiedy było to możliwe, czyli 2 lipca 2019 roku ok. 55 tysięcy osób zameldowanych w Krakowie uzyskało automatyczne wydłużenie ważności uprawnień na kolejny rok. Przypomnijmy, że Karta Krakowska uprawnia m.in. do zakupu biletu komunikacji miejskiej w niższej cenie.