Aktualności
Studenci z Politechniki Krakowskiej poznawali budowę tramwajów
W piątek, 12 kwietnia 2019 roku Studenci Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej, uczący się w ramach drugiej edycji specjalności Inżynieria Pojazdów Szynowych mieli okazję poznać tajniki budowy i eksploatacji taboru tramwajowego w Stacji Obsługi Tramwajów Podgórze. Mieli też możliwość samodzielnego poprowadzenia tramwaju typu 126N (Nevelo) na torze prób. Podczas tych przejazdów poznawali jak działają poszczególne systemy i układy w tramwajach. Warto podkreślić, że zajęcia na tej specjalności są prowadzone przez nauczycieli akademickich Politechniki Krakowskiej jak również przedstawicieli przemysłu oraz przedsiębiorstw i instytucji branżowych zajmujących się projektowaniem, produkcją i utrzymaniem pojazdów, ich komponentów. Stąd też zakrojona na szeroką skalę współpraca partnerska w tym zakresie właśnie z MPK S.A. w Krakowie. To właśnie w Stacji Obsługi Tramwajów Podgórze oraz Stacji Obsługi i Remontów MPK S.A. studenci po raz kolejny szczegółowo poznali budowę i aspekty eksploatacji taboru tramwajowego.
Inżynieria Pojazdów Szynowych to uruchomiona w 2017 roku innowacyjna specjalność kształcenia kadry inżynierskiej prowadzona w systemie dualnym na Wydziale Mechanicznym PK (kierunek: Transport / Inżynieria Środków Transportu). Jest ona odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się sektor budowy pojazdów szynowych oraz idące za tym zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę inżynierską w tej branży. Program nauczania został opracowany dla profili kompetencyjnych takich jak: konstruktor, technolog, inżynier projektu.
Strategicznym partnerem specjalności jest firma NEWAG S.A. – czołowy polski producent nowoczesnego taboru szynowego. Do procesu nauczania zaangażowane są również inne wiodące firmy z branży przemysłu taboru szynowego. Specjalność ta łączy w sobie teorię i praktykę zgodnie z oczekiwaniami przyszłych pracodawców. W ramach przedmiotów specjalnościowych student zdobywa wiedzę, umiejętności oraz doświadczenie praktyczne z zakresu budowy, projektowania, technologii, certyfikacji, eksploatacji pojazdów szynowych, które umożliwią mu łatwe podjęcie pracy w przedsiębiorstwach związanych z transportem szynowym i innych dziedzinach gospodarki.
Głównym założeniem omawianej specjalności jest ścisła współpraca z przedsiębiorstwami branżowymi. Grupy studenckie liczące maksymalnie 15 osób spełniają założenia idei „mistrz – uczeń”, czyli zapewniają odpowiedni kontakt dydaktyczny studenta z wykładowcą i wysoko kwalifikowanymi praktykami w danej dziedzinie. Jedną z największych innowacji specjalności są płatne staże inżynierskie, trwające przez cały ostatni semestr w wybranym przedsiębiorstwie. Podczas okresu stażowego student efektywnie wykorzysta zdobytą na uczelni wiedzę oraz umiejętności.