Aktualności
Hangar Czyżyny – nowe miejsce na kulturalnej mapie Krakowa
9 września w surowych przestrzeniach Hangaru Czyżyny na os. 2 Pułku Lotniczego 26a otwarta została czasowa wystawa „Moto-historie”, na której prezentowane są pojazdy z kolekcji Muzeum Inżynierii Miejskiej i Muzeum Ratownictwa w Krakowie. Przyjechały tam również zabytkowe autobusy MPK, które stacjonowały w Czyżynach od 1966 do 1997. Wśród nich był m.in. Durant, Ogórek, San H01 i Ikarus.
Na wystawie pokazane są zabytkowe pojazdy, które pozwolą prześledzić historię polskiej motoryzacji od czasów II Rzeczpospolitej po schyłek PRL-u. Wśród eksponowanych obiektów Muzeum Inżynierii Miejskiej znajdą się m.in.: Polski Fiat 508 III z 1936 roku, liczne modele warszaw i syren, polskie fiaty 125p oraz 126p, fiat 127p, wybrane modele polonezów, egzemplarze żuka i nysy, prototypowe egzemplarze smyka i beskida, małoseryjny Mikrus 300MR, czterdzieści motocykli, motorowerów i skuterów (np. CWS M111, MOJ 130, czy małoseryjny motocykl FIS z 1957 roku).
Ważnym elementem wystawy są eksponaty ocalone przez Muzeum Ratownictwa w Krakowie – zabytkowe wozy służb ratowniczych, wśród nich m.in. samochody pożarnicze Magirus Jupiter, Tatra 138 Karosa, Star 20, karetki reanimacyjne Mercedes 310, Renault Trafic Sanicar.
Wystawa „Moto-historie” jest dostępna dla zwiedzających od środy do niedzieli, w godzinach 10.00–18.00, do końca października.
Hangar Czyżyny to prawie 2000 m2 surowej, postindustrialnej przestrzeni, w którą muzealnicy starają się tchnąć nowe życie. Budynek powstał w 1931 roku jako cywilny port lotniczy Krakowa – przodek lotniska w Balicach. Przed wojną samoloty PLL LOT latały z Czyżyn do Warszawy, Lwowa, Wiednia czy Budapesztu. Hangar wyróżniały imponujące rozmiary, nowoczesna konstrukcja i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna. Pod względem stopnia wyposażenia port w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie.
W czasie II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Następnie przez trzy dekady znajdowała się tu zajezdnia autobusowa. Po tym jak stracił funkcje użytkowe, hangar przez wiele lat niszczał i popadał w zapomnienie. Od kilku lat Muzeum Inżynierii Miejskiej prowadzi prace nad zabezpieczeniem tego obiektu przed dalszą degradacją. Wyremontowany został dach hangaru i odrestaurowane wielkie, przesuwane wrota w ścianie północnej.