Aktualności

26.06.2017

Komisja Taboru Autobusowego IGKM w Krakowie


Przez dwa dni 27 i 28 czerwca przewoźnicy, organizatorzy transportu, producenci oraz eksperci z całej Polski mieli okazję do podzielenia się swoimi doświadczeniami w zakresie rozwoju komunikacji autobusowej w miastach podczas Komisji Taboru Autobusowego Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Spotkanie odbyło się w Krakowie w Muzeum Lotnictwa Polskiego przy al. Jana Pawła II 39. Najważniejszym tematem komisji był projekt elektromobilności komunikacji miejskiej w polskich miastach.
27 czerwca, w pierwszym dniu komisji taboru autobusowego wszystkich uczestników przywitał Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na prowadzoną obecnie przez zarząd MPK SA rewolucyjną wymianę taboru autobusowego na ekologiczny i przyjazny dla środowiska.
- W latach 2016-2017 zostanie w sumie zakupionych prawie 200 nowych pojazdów. W tym roku zostaną ogłoszone kolejne przetargi m.in. na zakup 75 autobusów z silnikami Euro 6. Dzięki temu już w 2018 roku wszystkie autobusy MPK SA będą spełniać normę emisji spalin co najmniej Euro 5 – mówił Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.
Po tym wystąpieniu głos zabrał Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie, który przedstawił najbliższe plany krakowskiego przewoźnika.
- Chcemy, aby do 2020 roku 100 proc. naszych autobusów było nie tylko przyjaznych dla środowiska, ale także w pełni komfortowych dla naszych pasażerów, wyposażonych w klimatyzację, głosowe zapowiadanie przystanków, monitoring i automaty biletowe – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA.
Michał Markiewicz, przedstawiciel Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przedstawił z kolei uczestnikom ogólnopolski projekt E-Bus, który będzie dotyczył m.in. programów wspierających rozwój elektromobilności w miastach oraz opracowania nowych modeli biznesowych związanych z infrastrukturą ładowania. W swoim wystąpieniu skoncentrował się na finansowaniu badań i zakupu autobusów elektrycznych.
Nie zabrakło także przeglądu aktualnych doświadczeń w zakresie eksploatowania autobusów elektrycznych kursujących w polskich miastach, przede wszystkim w Krakowie, gdzie została uruchomiona pierwsza w Polsce linia regularna obsługiwana autobusami z napędem elektrycznym. Dostawcy ładowarek przedstawili z kolei różne strategie ładowania i doładowywania baterii w pojazdach elektrycznych. Eksperci próbowali także odpowiedzieć na pytanie, czy autobusy gazowe mogą być alternatywą dla pojazdów elektrycznych.
W drugim dniu Komisji Taboru Autobusowego w Krakowie uczestnicy mieli możliwość zobaczyć jak są ładowane autobusy elektryczne w Krakowie na zajezdni autobusowej Wola Duchacka oraz na stacji ładowania przy ul. Pawiej. Zobaczyli także bogatą kolekcję zabytkowych autobusów, które posiada krakowski przewoźnik.