Aktualności

20.02.2017

Kraków chce być jeszcze bardziej elektromobilny

Kraków chce być znaczącym uczestnikiem elektrycznej rewolucji w transporcie, zapowiadanej przez polski rząd. Dziś w Warszawie, w siedzibie Ministerstwa Rozwoju, podpisano List Intencyjny  w sprawie współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności. Pod dokumentem swój podpis złożyli przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Finansów, Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju SA i miast, skupionych w Związku Miast Polskich. Widząc olbrzymi potencjał w tej dziedzinie, sygnatariusze Listu Intencyjnego chcą podejmować wspólnie konkretne działania na rzecz rozwoju elektromobilności. „Wierzymy, że rozwój bezemisyjnej motoryzacji przyczyni się do dynamicznego rozwoju polskiej gospodarki, a upowszechnienie samochodów i autobusów elektrycznych pozwoli radykalnie poprawić jakość powietrza w Polsce" czytamy w liście intencyjnym. Strony są też przekonane, że dzięki realizacji ogólnopolskiego programu na rzecz elektromobilności warunki życia Polaków będą sukcesywnie zmieniać się na bardziej ekologiczne i przyjazne dla zdrowia, m.in. poprzez rozwój elektrycznego transportu miejskiego.

Współpraca będzie dotyczyć m.in. programów wspierających rozwój elektromobilności w miastach oraz opracowania nowych modeli biznesowych związanych z infrastrukturą ładowania. Strony chcą uczestniczyć w pracach badawczo–rozwojowych dotyczących autobusów bezemisyjnych, samochodów elektrycznych oraz związanej z nimi infrastruktury ładowania.

- Nie przypadkiem Kraków jest przez ekspertów uznawany za lidera w zakresie e-mobilności. To w naszym mieście już w 2014 roku uruchomiona została pierwsza w Polsce regularna linia autobusowa obsługiwana wyłącznie przez elektryczne pojazdy – komentuje Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji miejskich. Obecnie po Krakowie jeździ 6 e-autobusów, ale jeszcze w tym roku krakowian będzie wozić kolejnych 20 pojazdów na prąd. Do 2020 roku MPK SA planuje nabyć 25 sztuk elektrycznych autobusów. Kolejne zakupy w liczbie 75 sztuk uzależnione są od możliwości jakie zaoferuje rządowy program emobilności.

Kraków rozwija też projekt carsharing oparty o samochody elektryczne. Wstępnie zakłada się wyznaczenie 50-70 miejsc dla użytkowników systemu, które będą wyposażone w stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Każdy punkt bazowy posiadał będzie 2-3 oznakowanych miejsc postojowych. Początkowo system będzie wyposażony we flotę minimum 100 samochodów elektrycznych. Projekt ma być uruchomiony w tym roku.