Aktualności

22.09.2016

Kraków stawia na komunikację zbiorową. Znaczne wzmocnienia linii tramwajowych i autobusowych od października

Kraków stawia na komunikację zbiorową. Znaczne wzmocnienia linii tramwajowych i autobusowych od października.

 

Październik to tradycyjny szczyt natężenia ruchu na krakowskich ulicach. Żeby przeciwdziałać wzrostowi liczby samochodów na ulicach i zachęcać krakowian do przesiadki na pojazdy komunikacji miejskiej, władze miasta postanowiły dokonać dużych zmian w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Dodatkowe kursy zyskają najpopularniejsze linie, wzmocnione zostaną także ważne ciągi komunikacyjne, jak choćby Aleje Trzech Wieszczów, dzięki czemu pasażerowie będą mogli podróżować w bardziej dogodnych warunkach.

 

Zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie, przewidziane do wprowadzenia od dnia 3.10.2016 r. 

         linia 9 - wzrost częstotliwości kursowania do 10 minut w godzinach szczytu w dni powszednie. 

                Linia cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza od czasu skierowania jej przez nową estakadę tramwajową pomiędzy ulicą Wielicką i Lipska. 

  Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 2 mln zł

 

        linia 12 - nowa stała trasa: z Łagiewnik do Ronda Grzegórzeckiego bez zmian, następnie aleją Pokoju, Jana Pawła II, ulicą Ptaszyckiego do Kopca Wandy. Linią będzie kursowała co 20 minut tylko w godzinach szczytu; 

         Zmiana ma na celu poprawę oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie pomiędzy aleją Pokoju a rejonami placu Centralnego oraz Ruczaju, a także rejonem ul. Ptaszyckiego z centrum miasta.                 

Zmiana nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

 

       linia 18 - wzrost częstotliwości kursowania do 5 minut w godzinach szczytu w dni powszednie. 

Linia cieszy się coraz większą popularnością. Zarówno w rejonie Czerwonych Maków jak i Krowodrzy Górki powstają nowe obiekty generujące dodatkowy ruch pasażerów. 

 Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 3 mln zł.

  

        linia 19 - wzrost częstotliwości kursowania do 10 minut poza godzinami szczytu w dni powszednie. 

Linia cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w rejonie Hali Targowej. 

  Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 1 mln zł

 

       linia 501 - nowa stała trasa: z Chełmońskiego Osiedle do Osiedle Na Lotnisku bez zmian, następnie ul. Dunikowskiego, Mikołajczyka (powrót ul. Broniewskiego i al. Andersa), Obrońców Krzyża, al. Róż, al. Przyjaźni, al. Solidarności do Bulwarowej.
Zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców do przywrócenia linii 501 w rejon centrum Nowej Huty. Dodatkowo uruchomiony zostanie nowy przystanek „Bulwarowa”, dzięki czemu poprawi się dostępność Komunikacji Miejskiej w Krakowie w rejonie skrzyżowania al. Solidarności i ul. Bulwarowej.

Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 1 mln zł.

  

       nowa linia 192 (dotychczasowa linia 452) kursująca na trasie: Chełm – al. Królowej Jadwigi - al. Kasztanowa - al. Królowej Jadwigi - al. Focha - al. Mickiewicza - al. Słowackiego - Pawia - tunel św. Rafała Kalinowskiego - Dworzec Główny Wschód - Lubomirskiego - Brodowicza - Pilotów - Młyńska - Lublańska - Dobrego Pasterza - al. Bora-Komorowskiego - al. Andersa - Dąbrowskiej - Medweckiego - Czyżyny Dworzec. Linia będzie kursowała w godzinach i z częstotliwością analogiczną jak linia 452 z następującymi zmianami: w dzień powszedni już od 5:00 co 20 minut, w dni świąteczne do 21:00 co 20 minut.
Zmiana jest konsekwencją korekty trasy linii 501 i koniecznością zapewnienia oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie w ciągu ul. Dąbrowskiej. Dodatkowo, zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców dotyczące przywrócenia połączenia Woli Justowskiej z rejonami Nowego Kleparza oraz Dworca Głównego Wschód.  

Zmiana nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

  

       linia 502 - dodatkowy przystanek „Narzymskiego”.
Zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców rejonu przystanku Narzymskiego. Jednocześnie jest konsekwencją nowej trasy linii 192 (dotychczasowej linii 452), która nie będzie już prowadzić przez Pierwszą Obwodnicę. W związku z tym, linia 501 nie będzie zatrzymywać się na przystanku „Narzymskiego”.
Zmiana nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

 

         nowa linia 511 kursująca na trasie: Przybyszewskiego – Armii Krajowej - Nawojki - Czarnowiejska – al. Mickiewicza – al. Słowackiego - Pawia - tunel św. Rafała Kalinowskiego - Lubomirskiego - Brodowicza - Olszyny - Pilotów - Bora-Komorowskiego – Okulickiego - Jagiełły - Architektów – Os. Na Stoku. Linia będzie kursowała co 15 minut tylko w godzinach szczytu w dni powszednie. Przystanki pośrednie dla linii 511: Przybyszewskiego, Miasteczko Studenckie AGH, Czarnowiejska, Plac Inwalidów, Nowy Kleparz, Politechnika, Uniwersytet Ekonomiczny, Rondo Mogilskie, Miechowity, Bora-Komorowskiego, Wiślicka, Os. Kalinowe, Os. Mistrzejowice Nowe, Łowińskiego, Jagiełły, Jana Kazimierza, Architektów.                

Celem uruchomienia linii 511 jest odciążenie linii 501 na najbardziej obciążonym odcinku od przystanku „Wiślicka” do przystanku „Przybyszewskiego”, a także poprawa oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie z Osiedla Na Stoku i ul. Okulickiego (w ostatnim czasie powstały tam nowe, duże osiedla) w rejon Centrum Krakowa. 

Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 1,77 mln zł.

  

           linia 503 - nowa stała trasa: z Nowego Bieżanowa Południe do Opolskiej Estakady bez zmian, następnie aleją 29 Listopada, ulicą Meiera do Górki Narodowej Wschód. Linia będzie kursowała w godzinach szczytu z częstotliwością co 7,5 minuty, poza szczytem co 15 minut, w dni wolne co 20 minut. 

                Zmiana ma na celu poprawę oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie w relacji północ - południe, w tym w szczególności przy dojazdach z rejonu osiedla Górka Narodowa Wschód do Krakowa oraz w ciągu alei Trzech Wieszczów i alei 29 Listopada. 

Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 4 mln zł.

 

         linia 169 - nowa stała trasa: z Zajezdni Wola Duchacka do Opolskiej Estakady bez zmian, następnie ulicą Opolską, Mackiewicza, Siewną, Bociana do Górki Narodowej. Linią będzie kursowała z częstotliwością zwiększoną w godzinach szczytu do 12 minut, a w dni wolne co 20 minut. Do obsługi linii kierowany będzie tabor wielkopojemny. 

Zmiana jest konsekwencją korekty trasy linii 503, która skierowana została z Górki Narodowej do pętli Górka Narodowa Wschód. 

Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 0,55 mln zł.

  

         linia 252 - zwiększenie częstotliwości kursowania do 30 minut. 

Zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców rejonu „Olszanica Bory”. 

Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 0,5 mln zł

 

        nowa linia 104 (dotychczasowa linii 504) kursująca na trasie: Centrum JP II – Totus Tuus – Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia – Fredry – Tischnera – Łagiewniki. Linia będzie kursowała z częstotliwością co 40 minut w dni powszednie w godzinach ok. 5:30 - 20:30, w dni wolne w godzinach ok. 7:00 - 22:00. 

                Zmiana ma na celu poprawę oferty dowozowej do Centrum Jana Pawła II z jednoczesnym wyeliminowaniem z trasy linii odcinków, na których występują największe utrudnienia w ruchu. Z nowej linii 104 skorzystają także mieszkańcy ul. Fredry, którzy będą mogli korzystać z większej liczby kursów dowożących do tramwajów w Łagiewnikach.  Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 0,3 mln zł.

  

W sumie zmiany wygenerują wzrost kosztów funkcjonowania Komunikacji Miejskiej w Krakowie na poziomie 14,1 mln zł rocznie. To wzrost o 3 proc. Do tej pory miasto wydawało ok. 460 mln zł na kursy tramwajów i autobusów.