Aktualności

15.07.2016

MPK zakończyło projekt modernizacji wagonów EU8N z elementem niskiej podłogi

 


W lipcu 2016 MPK SA w Krakowie zakończyło jeden z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Dzięki temu, 15 lipca na linii nr 2 pasażerów zaczął wozić ostatni, 40. zmodernizowany tramwaj z serii EU8N.

Projekt polegał na przebudowie 40 wysokopodłogowych pociągów tramwajowych sprowadzonych z Wiednia (tramwaje E6 z których powstał wagon EU8N jeździły w Wiedniu na linii metra U6). Trwał dokładnie sześć lat.  W efekcie prowadzonych przez MPK SA prac mieszkańcy zyskali tramwaj, w którym została całkowicie odnowiona przestrzeń pasażerska. W środku wstawiono nowe siedzenia ze specjalną tapicerką, monitoring, automat biletowy, a na podłodze pojawiła się antypoślizgowa wykładzina.  Z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonu dodano element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie.  Dla osób niewidomych i słabowidzących został wprowadzony nowoczesny system informacji pasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systemem głosowego zapowiadania przystanków. Elementem modernizacji był także montaż klimatyzacji. Warto podkreślić, że gdy pierwszy taki tramwaj zaczął wozić pasażerów w lipcu 2010 roku to był to jednocześnie  pierwszy w Krakowie klimatyzowany wagon.

Dzisiaj wagony EU8N można spotkać na wielu krakowskich liniach, m.in. nr 2, 5 i 20.

Sześć lat temu w oficjalnej prezentacji pierwszego przebudowanego wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach wraz z Bogdanem Dąsalem, pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych. Na jednym z przystanków przy ul. Brożka wszyscy mieli możliwość sprawdzić, jak  osoba poruszająca się na wózku poradzi sobie z wsiadaniem do tramwaju EU8N. Po wejściu wszyscy jednogłośnie przyznali, że tramwaj z elementem niskiej podłogi bardzo ułatwi podróżowanie osobom, które mają problem z poruszaniem się. Ta opinia potwierdziła potrzebę realizowanego przez MPK SA projektu.

Tramwaj EU8N ma ponad 26 metrów długości i jednorazowo może przewieźć 180 pasażerów.