Aktualności

30.08.2015

Najdłuższy tramwaj w Polsce przejechał po nowej estakadzie tramwajowej

W niedzielę, 30 sierpnia mieszkańcy Krakowa mieli okazję po raz pierwszy pojechać nowoczesnym, najdłuższym w Polsce tramwajem po nowej estakadzie tramwajowej łączącej ul. Wielicką z ul. Lipską. Od poniedziałku, 31 sierpnia będzie on woził pasażerów na linii nr 50, łączącej Kurdwanów z Krowodrzy Górką.

Nowy niskopodłogowy tramwaj został przygotowany specjalnie dla Krakowa. Jest długi na prawie 43 metry i będzie mógł jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których za bilet zapłacimy monetami i kartą płatniczą. Tramwaj został także wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.

Nie tylko długość decyduje o tym, że jest to wyjątkowy i jedyny tego rodzaju tramwaj w Polsce. Dla pasażerów w środku wagonu zostały przygotowane miejsca na bagaż oraz specjalne miejsce, gdzie dzięki zamontowanym portom USB i gniazdkom elektrycznym będą mogli doładować swoje telefony i inne urządzenia mobilne.

W tramwaju specjalne miejsce zostało także przygotowane dla rowerzystów, którym zabrakło sił lub pogoda nie pozwoliła na kontynuowanie jazdy jednośladem. Wsiadając do nowego wagonu będę mieć do dyspozycji kilka poręczy, dzięki którym będą mogli bezpiecznie i komfortowo przewieźć rower.

Cały projekt na dostawę 36 fabrycznie nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych ma zostać zamknięty w tym roku. Firma PESA Bydgoszcz SA zobowiązała się do dostarczenia wszystkich wagonów do połowy listopada 2015 roku.

Zakup tramwajów jest w 59% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt „Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej” jest realizowany przez MPK SA w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wartość kontraktu z firmą PESA to 291 240 000 zł netto. Przewidywane dofinansowanie do 36 wagonów z Funduszu Spójności to 171 831 600 zł.

Warto podkreślić, że od poniedziałku 31 sierpnia po nowej estakadzie będą jeździć tramwaje trzech linii nr 9, 11 i 50. Dzięki tej zmianie, zapewnione zostanie krótsze o około 5 – 6 minut połączenie osiedli Kurdwanów i Bieżanów z rondem Grzegórzeckim i Mogilskim.

Projekt, którego realizacja rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku, obejmował budowę nowego odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Jego trasa biegnie od skrzyżowania ulic Saskiej, Lipskiej i Kuklińskiego do ulicy Wielickiej w Krakowie. Wybudowany odcinek pozwoli na poprawę jakości transportu miejskiego, a także ruchu drogowego, pieszego i rowerowego znajdującego się w najbliższym otoczeniu. Przede wszystkim wpłynie na zwiększenie udziału przyjaznego dla środowiska transportu w obsłudze mieszkańców Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Estakada została tak zaprojektowana, by pasażerowie PKP mogli bardzo łatwo przesiąść się do tramwaju. 

Inwestycja w liczbach:

2,19 km nowej linii tramwajowej

2 lata prac budowlanych i modernizacyjnych

3 perony przesiadkowe dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej

4 nowe miejsca z sygnalizacją świetlną

1250 m nowej kanalizacji opadowej

2626 m nowej kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej

672 m linii wodociągowej

886,9 m nowej sieci c.o.

 

Wykonawca: MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A.

 

Inwestycja została zrealizowana z wykorzystaniem środków unijnych. Na projekt wart 164 686 666,45 PLN Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 67 741 500,96 PLN. Fundusze pochodzące ze środków Unii Europejskiej stanowią 59% kosztów kwalifikowanych projektu. Pozostałe 41% kosztów kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane w projekcie finansowane są z Budżetu Miasta Krakowa.