Aktualności

23.02.2015

Niskopodłogowy tramwaj Solarisa na testach w Krakowie


Od poniedziałku, 23 lutego przez trzy kolejne miesiące Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie będzie testować niskopodłogowy tramwaj marki Solaris. O jego zaletach będą mogli przekonać się m.in. mieszkańcy Nowej Huty korzystający z linii nr 1, łączącej Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem.

Tramwaj Tramino, który przyjechał do Krakowa z Poznania, ma długość blisko 32 metrów. Jest niskopodłogowy, jednoprzestrzenny i składa się z pięciu członów. Wnętrze w pełni klimatyzowanego Tramino jest oświetlane za pomocą nowoczesnej technologii LED. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku tramwaj wyróżnia się niezwykle nowoczesnym designem.
- Z wielką uwagą przyglądamy się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym. Stąd właśnie zainteresowanie tramwajem wyprodukowanym przez firmę Solaris, wyposażonym w innowacyjny system gromadzenia energii. Warto także podkreślić, że na testach zyskają mieszkańcy Nowej Huty, bo ten niskopodłogowy tramwaj będzie kursował na linii nr 1 ze Wzgórz Krzesławickich do Salwatora – mówi Rafał Świerczyński, prezes MPK SA w Krakowie.
Z technicznego punktu widzenia jedną z największych innowacji, jakie oferuje prezentowany w stolicy Małopolski tramwaj Solarisa, jest zamontowany na dachu Układ Odzysku Energii z systemem superkondensatorów. Dzięki nim pojazd może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu. Jest to pierwszy w Polsce tak wyposażony tramwaj. Układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystany dla zapewnienia jazdy autonomicznej tramwaju, czyli bez konieczności pobierania energii z sieci trakcyjnej.
- Bardzo się cieszymy, że władze krakowskiego MPK są otwarte na nowe rozwiązania techniczne, jakie pojawiają się na rynku tramwajowym, i wyraziły zainteresowanie przetestowaniem nowoczesnej technologii zastosowanej w tramwajach Solarisa. Mamy także nadzieję, że Tramino zbierze pozytywne oceny wśród krakowskich pasażerów. Zebrane tutaj doświadczenia z pewnością będą niezwykle cennym materiałem dla naszego biura badań i rozwoju, tym bardziej, że Kraków ma bardzo ambitne plany i w niedalekiej przyszłości zamierza zainwestować w nowy tabor i rozbudowę systemu tramwajowego – mówi Zbigniew Palenica, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za obszar pojazdów szynowych.
Test tramwaju Solarisa, to nie jedyny test tramwaju na jaki zdecydował się krakowski przewoźnik. Od 25 czerwca 2013 roku po ulicach Krakowa kursuje prototypowy tramwaj wyprodukowany przez firmę Newag SA z Nowego Sącza.
Warto podkreślić, że obecnie już prawie połowa krakowskich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe. Ta liczba w niedalekiej przyszłości zdecydowanie się zwiększy, bo w tym roku do Krakowa dotrze 36 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów, które dostarczy bydgoska firma PESA SA. Kolejne nowe tramwaje krakowski przewoźnik planuje kupić w perspektywie finansowania ze środków Unii Europejskiej w latach 2014-2020.
 
Podstawowe dane techniczne Solarisa Tramino testowanego w Krakowie

 
 
 
Długość
 
31 960 mm
Szerokość
 
2 350 mm
Wysokość
 
3 575 mm
Liczba drzwi
 
6
Liczba miejsc dla pasażerów (przy 5 osobach/m2)
 
204 (w tym 61 siedzące)