Aktualności
MPK S.A. kupiło autobus hybrydowy
W poniedziałek, 29 grudnia z przystanku Struga na linię nr 501 wyjechał autobus Solaris Urbino 18 Hybrid o długości 18 metrów. To pierwszy pojazd z napędem hybrydowym, który kupiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie. Do tej pory krakowski przewoźnik jedynie testował tego rodzaju autobusy.
Nowy pojazd MPK SA będzie stacjonował w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce. To oznacza, że będą z niego korzystać przede wszystkim mieszkańcy Nowej Huty. Pojazd z hybrydowym napędem będzie kursował m.in. na linii nr 129, 139 i 501.
Prezentacja autobusu hybrydowego w ostatnich dniach grudnia 2014 roku nie jest przypadkiem. W przyszłym roku krakowski przewoźnik będzie świętował 140 lat funkcjonowania. Wyjazd nowoczesnej hybrydy na linię w Nowej Hucie jest jednocześnie inauguracją obchodów tego jubileuszu.
Autobus jest wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy i elektryczny. W trybie hybrydowym jest zasilany zarówno przez silnik elektryczny jak i spalinowy. Ma także możliwość automatycznego przejścia do zasilania wyłącznie elektrycznego, pobierając energię z baterii i kondensatorów umieszczonych na dachu, np. po dojeździe do centrum miasta.
Decyzja o zakupie autobusu hybrydowego była podyktowana troską krakowskiego przewoźnika o środowisko i czyste powietrze. Wyposażony w hybrydowy napęd pojazd nie będzie bowiem wytwarzał zanieczyszczeń jadąc ulicami w centrum miasta. Warto zaznaczyć, że silnik spalinowy także jest przyjazny dla środowiska i spełnia surowe europejskie normy emisji spalin EEV.
Autobus hybrydowy wyróżnia także to, że baterie i kondensatory są ładowane nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę.
Autobus dzięki napędowi elektrycznemu jest bardzo cichy. Przy włączonym silniku elektrycznym nie potrzebuje skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.
Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid jest niskopodłogowy, ma 18 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,5 m wysokości. Posiada cztery pary podwójnych drzwi. Jednorazowo może przewieźć ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację oraz system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika.
Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie. Przypomnijmy, że od kwietnia 2014 roku kursuje regularna linia obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Kursują one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które kursują w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus & Coach SA, LBUS oraz Rampini. Są one eksploatowane w Krakowie w ramach testów, które pozwolą na dokładne sprawdzenie autobusów z napędem elektrycznym w regularnej komunikacji. Wypożyczone pojazdy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych, które MPK SA planuje kupić wykorzystując środki z Unii Europejskiej.