Aktualności

19.09.2014

Kraków wybiera ekologiczny transport

W czwartek, 18 września w Kraków Arenie odbyła się konferencja „Ekologiczny transport przyszłości” poświęcona nowoczesnym rozwiązaniom stosowanym przede wszystkim w taborze autobusowym.

- Jako przewoźnik cały czas z uwagą obserwujemy rozwój nowoczesnych technologii wykorzystywanych przez producentów taboru oraz dostawców wyposażenia, które sprawiają, że nowe pojazdy są przyjazne nie tylko dla pasażera, ale także dla środowiska. Kraków jest i będzie zainteresowany wykorzystaniem tych nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań w komunikacji miejskiej – mówił Rafał Świerczyński, Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie.
To dzięki takiemu podejściu Kraków właśnie w tym roku stał się pierwszym miastem w Polsce, gdzie pasażerów przewozi regularna linia autobusowa obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Jako pierwsze miasto w Polsce i Europie także w tym roku MPK SA zamówiło autobusy z zupełnie nową konstrukcją przedniej części pojazdu.
Podczas konferencji o swoich doświadczeniach w zakresie produkcji oraz wyposażania pojazdów przyjaznych dla środowiska mówili przedstawiciele firmy Solaris Bus&Coach, Cegelec oraz przedstawiciele firm: Medcom, Novamedia Innovision i Vossloh Kiepe.
Oprócz prezentacji uczestnicy konferencji mieli możliwość obejrzenia ośmiu autobusów, wyposażonych w ekologiczne silniki, w tym pięć autobusów elektrycznych, które już od kilku miesięcy służą mieszkańcom Krakowa.
Organizatorami konferencji są: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, Gmina Miejska Kraków oraz Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej.
 
Autobusy prezentowane w ramach konferencji „Ekologiczny transport przyszłości” w Kraków Arenie:
Autobus Solaris Urbino Electric – ma długość 12 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,24 m. Pojazd jest bardzo cichy, całkowicie bezemisyjny (nie wytwarza żadnych szkodliwych substancji do atmosfery). Jest napędzany energią elektryczną zgromadzoną w bateriach o łącznej pojemności 210 kWh. Napędowe silniki elektryczne autobusu zamontowaną są w osi, dzięki czemu w jego wnętrzu nie ma specjalnego podestu, a liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi jest większa niż w standardowych Urbino. Jednorazowo autobus może przewieźć 71 pasażerów. Autobus oferuje kilka możliwości ładowania baterii w zależności od potrzeb przewoźnika. 
Autobus LBUS CITY SMILE – ma długość 9,95 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,16 m. Pojazd jest wyposażony w baterie o pojemności 230 kWh. Ma dwa sposoby ładowania szybki – do jednej godziny i wolny – do 8 godzin. Autobus jest niskopodłogowy, każde wejście znajduje się na wysokości 32 cm. W autobusie mieści się jednorazowo 59 pasażerów.
Autobus RAMPINI CARLO – ma długość 7, 72 m, szerokość 2,2 m oraz wysokość 3,3 m. Może przewieźć jednorazowo 41 osób. Autobus jest wyposażony w elektryczne zespoły napędowe Siemensa. Potrzebną energię zapewniają zestawy akumulatorów o pojemności 96 kWh, które zasilają także systemy ogrzewania i klimatyzacji. Zastosowane systemy pozwalają na odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania. Pojazd jest praktycznie bezgłośny. Ma możliwość ładowania baterii poprzez pantograf z sieci trakcyjnej.
Skoda PERUN – ma długość 12 m, szerokość 2,55 m, wysokość 3,250 m. Posiada silnik elektryczny o mocy 160 kW jest zasilany z baterii akumulatorów o pojemności 221 kWh. Jednorazowo może przewieźć 82 osoby.
SOR EBN 10,5 - może zabrać na swój pokład na miejscach siedzących i stojących 85 osób. Pojazd może na jednym ładowaniu przejechać ok. 150 km. Jeśli jest taka potrzeba, baterie można w czasie ok. półtorej godziny doładować do 80 proc. pojemności. Jego zalety to cicha praca.
Solaris Urbino MetroStyle - to co wyróżnia te pojazdy to wygląd przedniej części pojazdu. Nowy kształt szyby przedniej i kabiny prowadzącego nadaje autobusom smukłą, nowoczesną sylwetkę. Jednocześnie także podnosi bezpieczeństwo i wygodę prowadzenia tych autobusów przez kierowców – umożliwia im bowiem szersze pole widzenia w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji. Kraków to jedyne miasto w Polsce, które posiada autobusy z takim rozwiązaniem. Nowe pojazdy mają długość 18 metrów, są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej (elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiadanie przystanków) oraz automaty biletowe.
Pojazdy są także wyposażone w nowoczesny system ContiPressureCheckTM (System CPC) umożliwiający stałe nadzorowanie ciśnienia w oponach oraz ich temperatury. System ten wykrywa wszelkie zmiany ciśnienia i temperatury i w przypadku spadku ciśnienia lub wzrostu temperatury w jednej z opon kierowca natychmiast otrzymuje odpowiednie ostrzeżenie, poprzez odpowiednią informację wyświetloną na pulpicie. Dzięki temu kierowca może szybko podjąć działania i nie dopuścić do awarii.
Mercedes-Benz Citaro - Niskopodłogowy autobus miejski o długości 12 m- autobus jest wyposażony w system umożliwiający odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko. Autobusy Mercedes-Benz spełniające normę emisji spalin Euro 6 wykazują się udowodnionym przez niezależne instytucje certyfikujące oraz klientów zmniejszeniem zużycia paliwa aż o 8,5 % w stosunku do porównywalnych pojazdów Euro V.  Dla pasażerów o ograniczonej mobilności autobus posiada dodatkowo: rampę, długi peron dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi. Prezentowany model jest obecnie najnowocześniejszym autobusem miejskim produkowanym seryjnie. Dzięki modułowi rekuperacyjnemu jest pojazdem szczególnie ekologicznym, a jednocześnie najbardziej ekonomicznym wśród dostępnych produktów.
Autotram – jak sama nazwa wskazuje pojazd łączy cechy tramwaju i autobusu. ma długość 18 m, szerokość 2,53 m, posiada trzy osie ze sterowaniem elektrohydraulicznym i zawieszenie pneumatyczne. Może osiągać prędkość do 60 kilometrów na godzinę.