Aktualności

17.06.2014

Bądźmy Razem Bezpieczni

13 czerwca 2014 r. rozpoczęła się VI edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bądźmy Razem Bezpieczni”, mająca na celu zwiększenie świadomości społecznej uczestników ruchu drogowego w zakresie bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby kolizji i wypadków. 

Celem kampanii jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez edukację i ostatecznie zmniejszenie liczby ofiar wypadków z udziałem tramwajów  do zera.

Na torach tramwajowych to piesi najczęściej są ofiarami śmiertelnymi. Głównie dlatego, że bardzo często łamiąc przepisy kodeksu drogowego przechodzą przez torowisko na czerwonym świetle albo przeskakują przez wygrodzenia zabezpieczające tory tramwajowe. Kierowcy zapominają , że tramwaj się nie może zatrzymać się natychmiast po uruchomieniu hamulca. Tramwaj waży ok. 40 ton i ma co najmniej dwukrotnie większą drogę hamowania niż samochód. Człowiek, który dostaje się pod jadący tramwaj nie ma żadnych szans na przeżycie.
 
Już po raz 6. Spółka Tramwaje Warszawskie organizując kampanię społeczną pn. „Bądźmy Razem Bezpieczni” zwraca szczególną uwagę wszystkim uczestnikom ruchu drogowym na istotny problem bezpieczeństwa w ruchu tramwajowym. W tym roku Tramwaje Warszawskie wraz ze spółkami tramwajowymi z Krakowa, Torunia, Gorzowa Wielkopolskiego, Grudziądza, Częstochowy, Chorzowa, Łodzi, Wrocławia i Poznania będzie prowadzić działania zwiększające bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego na skalę ogólnopolską.
 
Kampania rozpoczęła się 13 czerwca 2014 roku i będzie trwać do końca grudnia 2014 r.
W dniu inauguracji w amfiteatrze Parku Sowińskiego w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, mająca na celu uwrażliwienie wszystkich uczestników ruchu drogowego – kierowców, pieszych, rowerzystów, motocyklistów na wszelkie zagrożenia i konsekwencje, jakie wynikają z braku ostrożności na drogach i torowiskach.
W trakcie konferencji uczestnicy obejrzeli na telebimach symulacje wypadków tramwaju
z samochodem osobowym z Torunia i Krakowa oraz materiały filmowe z innych miast Polski, obrazujące szeroko prowadzone działania edukacyjne na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
 
Przypomnijmy, że w czwartek, 15 maja na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze MPK SA w Krakowie przeprowadziło symulację zderzenia tramwaju z rowerzystą. Było to odwzorowanie sytuacji, do której doszło 27 marca 2014 roku na ul. Karmelickiej. Kamery zamontowane w tramwaju zarejestrowały wtedy bardzo nieodpowiedzialne zachowanie rowerzysty, który łamiąc przepisy zdecydował się wyprzedzać tramwaj. W efekcie tego manewru upadł wprost przed jadącym wagonem. Motorniczy zatrzymał wtedy tramwaj w ostatniej chwili, dzięki czemu nikomu nic się nie stało.
 
Na terenie zajezdni tramwajowej została przedstawiona ta sama sytuacja, jednak z tą różnicą, że motorniczemu nie udało się zatrzymać rozpędzonego do ok. 20 km/h tramwaju i uniknąć zderzenia z rowerzystą. Symulacja zderzenia była połączona z akcją ratunkową, którą przeprowadził zespół ratowników Krakowskiego Pogotowania Ratunkowego.
 
Pokaz miał uświadomić rowerzystom jak tragiczna w skutkach może być nieodpowiedzialna i niezgodna z przepisami jazda rowerem po ulicach Krakowa. W zderzeniu z tramwajem rowerzysta jest bowiem bez szans. Warto pamiętać, że tramwaje ważą ok. 40 ton i nawet przy minimalnej prędkości 30 km/h ich droga hamowania może wynieść nawet pond 20 metrów.