Aktualności
Kraków pożegnał norymberskie wagony GT6
We wtorek, 15 stycznia punktualnie o godzinie 12.07 z pętli Salwator wagon GT6 wyruszył w swój ostatni kurs. Tramwaj przewiózł pasażerów na linii nr 2 i po dojeździe do Cmentarza Rakowickiego zjechał do zajezdni w Nowej Hucie. Pierwsze cztery norymberskie wagony GT6 do Krakowa dotarły w listopadzie 1994 roku. Kilka tygodni później, 10 stycznia 1995 roku zaczęły wozić pasażerów. Od tego dnia nieprzerwanie przez 18 lat służyły krakowianom i turystom, kursując na wielu liniach tramwajowych.
Warto podkreślić, że wagony GT6 to pierwsze norymberskie 6-cio osiowe tramwaje przegubowe wyprodukowane w latach 1962-66, stanowiące wersję rozwojową produkowanych blisko dziesięć lat wcześniej wagonów czteroosiowych T4 (trafiły do Krakowa w 1989 roku, jako pierwsze wagony sprowadzone z Zachodniej Europy).
GT6 posiadają czworo drzwi. Wagon napędzany jest dwoma silnikami o mocy 120kW każdy. Silnik poprzez umieszczenie go centralnie w pierwszym i trzecim wózku napędza oba zestawy kołowe (tzw. system jednotorowy).
Wszystkie wagony przed wprowadzeniem do ruchu przechodziły niewielkie remonty. Tylko kilka spośród sprowadzonych z Norymbergi tramwajów wyjechało bezpośrednio po dostawie na ulice Krakowa. Tramwajom nadano krakowskie barwy malując je na kremowo i niebiesko pozostawiając w oryginalnych barwach tylko jeden wagon o numerze 187.
W ruchu ulicznym tramwaje GT6 wykorzystywane były także razem z przyczepami B4 (sprowadzonymi z Norymbergi) obsługując większość krakowskich linii.
Wagon GT6 ma ponad 20 metrów długości i 2,3 m szerokości. Waży 23 tony. Jednorazowo może przewieźć prawie 200 osób, w tym 45 na miejscach siedzących.
30 wagonów T4
51 wagonów GT6
64 wagony B4
11 wagonów N8
W sumie otrzymaliśmy 157 wagonów
Obecnie wykorzystywane są tylko wagony N8, m.in. na linii nr 2.