Aktualności

19.04.2012

Tramwaj 405N już wozi pasażerów

Zmodernizowany wagon 405N – najdłuższy jednoprzestrzenny tramwaj w Krakowie od piątku, 20 kwietnia wozi pasażerów na linii nr 1. Na swój pierwszy kurs wyjechał wczesnym rankiem ze Wzgórz Krzesławickich. Po zakończeniu remontu torowiska przy Teatrze Bagatela, tramwaj zostanie wysłany na linię nr 4.

 Tramwaj 405N to efekt modernizacji trzech tramwajów 105Na, stanowiących jeden
z pociągów, które kursują obecnie, między innymi na liniach numer 4 i 13.
405 - tka ma długość ponad 40,5 m i jednorazowo może przewieźć około 300 osób w tym
57 pasażerów na miejscach siedzących. Użytkownicy nie muszą się obawiać, że tramwaj ( ze względu na swoje parametry) nie jest przystosowany do istniejącej infrastruktury torowo – sieciowej w Krakowie. Wynika to z faktu, że już obecnie w Krakowie eksploatuje się pociągi o około 2 metry dłuższe - od wagonu 405N. Są to właśnie pociągi tramwajowe jeżdżące na liniach 4 i 13, składające się z trzech połączonych wagonów typu 105Na.
            Podstawową, najbardziej widoczną cechą zmodernizowanego tramwaju są dwa niskopodłogowe wejścia, poprawiające radykalnie dostęp do niego. Dzięki ich istnieniu, pasażerom, wśród których znajdują się osoby starsze, niepełnosprawne i tym, którzy podróżują z wózkami dziecięcymi lub na wózkach inwalidzkich, będzie łatwiej wsiadać
i wysiadać. Tramwaj wyposażony jest w układ schładzania powietrza przedziału pasażerskiego
i prowadzącego (poprawiający mikroklimat wnętrza w upalne dni), monitoring (w trosce
o bezpieczeństwo pasażerów), system głosowego zapowiadania przystanków, elektroniczne
(o przyjaznej dla osób z dysfunkcją wzroku barwie emitowanego światła) tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz 2 automaty biletowe i 10 nowoczesnych kasowników, w których będzie można sprawdzić wszystkie dane zapisane na Krakowskiej Karcie Miejskiej. Automaty oraz kasowniki są przystosowane do obsługi pasażerów nie tylko polskojęzycznych.
            Warto także podkreślić, że w zmodernizowanym wagonie zastosowano nowoczesne urządzenia energoelektroniczne, działające w oparciu o prąd przemienny, które umożliwiają rekuperację energii elektrycznej oddawaną też w trakcie hamowania, a więc jej oszczędzanie. Energia ta może być użyta, w sprzyjających okolicznościach do zasilania innych tramwajów. 
Układ biegowy tramwaju, w którym zastosowano wózki z trzema stopniami odsprężynowania, przyczyni się niewątpliwie do zmniejszenia oddziaływania (drgań) na budowle i zabytkową strukturę miasta. Mniejsza emisja drgań, to oczywiście również obniżenie poziomu natężenia dźwięku, odczuwalnego subiektywnie przez człowieka jako hałas.
            Modernizując tramwaje, zwrócono również uwagę na bezpieczeństwo pasażerów
i innych użytkowników dróg. Zastosowano nowoczesne rozwiązania układu hamulcowego, łącznie
z funkcją zapobiegania poślizgom przy hamowaniu (ABS) oraz układ umożliwiający zwiększenie skuteczności hamulców, przez zwiększenie współczynnika tarcia między kołem i szyną (piasecznice), zapewniając sprawne i zgodne z obowiązującymi przepisami parametry hamowania.