Aktualności

27.05.2011

Jak Unia pomaga modernizować komunikację?

Przedstawiciele Krakowa, kilkunastu miast europejskich, polskich ministerstw oraz międzynarodowych instytucji debatują nad modernizacją systemów transportowych z pomocą funduszy Unii Europejskiej. Dwudniowa (26-27 maja) konferencja na ten temat odbywa się w krakowskim hotelu Park Inn by Radisson.

Pretekstem do zorganizowania międzynarodowej konferencji na temat unijnych projektów w zakresie transportu zbiorowego jest realizowane w Krakowie przedsięwzięcie „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II”. „Nasz projekt to przykład dobrego wykorzystania środków unijnych i działań, które mają pobudzić lokalną gospodarkę” – mówił Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa otwierając konferencję. Jego zdaniem, na każdym kroku widać, że Kraków potrafił wykorzystać szanse, jakie stwarza akcesja do Unii Europejskiej. „Na przestrzeni lat nasze miasto pozyskał przeszło 1,8 mld zł unijnego dofinansowania. Zdobyliśmy przy tym ogromne
doświadczenie w zakresie przygotowania, realizacji oraz rozliczania projektów z udziałem
środków zewnętrznych” – wskazywał Tadeusz Trzmiel. Korzyści z sięgania po unijne fundusze szczególnie dobrze widać na przykładzie transportu zbiorowego. Projekt „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej”, a więc budowa linii szybkiego tramwaju do Małego Płaszowa, remont ulicy Długiej i zakup 24 niskopodłogowych tramwajów to drugi etap dużego przedsięwzięcia
zmierzającego do modernizacji komunikacji miejskiej w naszym mieście. W latach 2004- 2006 Kraków zrealizował pierwszy etap projektu Zintegrowany Transport Publiczny w aglomeracji krakowskiej o wartości ponad 250 mln zł: przebudowano ulice Lubicz i Rakowicką wraz z pętlą tramwajową, zmodernizowano linię tramwajową od pętli Kamienna do pętli Krowodrza Górka, gdzie powstał terminal autobusowy, zakupiono 24 sztuki nowoczesnych tramwajów Bombardier. „Dzięki tym projektom poprawia się standard krakowskiej komunikacji miejskiej, która staje się coraz bardziej atrakcyjna dla pasażerów” – wyraził przekonanie Zastępca Prezydenta Krakowa. „Organizując konferencję chcemy dzielić się nie tylko naszymi pozytywnymi przykładami, ale również zapoznać się z doświadczeniami innych miast polskich i europejskich w realizacji projektów unijnych związanych z transportem publicznym” – mówił z kolei Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK SA. Przedstawiciel krakowskiego przewoźnika zaprezentował konkretne efekty unijnych projektów realizowanych przez
spółkę miejską. Podczas pierwszego dnia konferencji swoje doświadczenia w dziedzinie
modernizacji transportu za unijne pieniądze przedstawili też reprezentanci miast polskich
– Warszawy, Poznania, Gdyni, a także aglomeracji śląskiej i Małopolski. W drugim dniu konferencji (27 maja) odbędzie się debata na temat europejskich doświadczeń w wykorzystaniu funduszy UE na modernizację transportu. Wezmą w niej udział przedstawiciele Helsinek, Pilzna i Sofii. Natomiast o przygotowaniu wniosków aplikacyjnych i problemach z pozyskaniem środków unijnych będą rozmawiać reprezentanci Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury, Centrum
Unijnych Projektów Transportowych, unijnej inicjatywy doradczej JASPERS i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
Przypomnijmy, że krakowska konferencja „Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej – etap II jako narzędzie pobudzenia lokalnej gospodarki i przykład efektywnego wykorzystania środków unijnych” odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego. (M)