Aktualności

16.03.2011

110 lat tramwaju elektrycznego

Dokładnie 110 lat temu, w sobotę 16 marca 1901 roku w Krakowie uruchomiono tramwaj elektryczny. Punktualnie o godzinie 9.00 rano Prezydent Miasta Józef Friedlein zaprosił na otwarcie linii całą Radę Miasta oraz wielu gości, którzy po próbnej jeździe mieli obejrzeć urządzenia elektryczne znajdujące się w obiektach na ul. św. Wawrzyńca.

Z tej właśnie okazji w sobotę, 19 marca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne uruchomiło specjalną linię tramwajową nr 110. Linia kursowała z Bronowic Małych do Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. Wawrzyńca i była obsługiwana przez jedne z najstarszych wagonów w Polsce: Gracówkę z 1912 roku i Linke Hoffman z 1925 roku. Tramwaje cieszyły się wielkim zainteresowaniem krakowian i turystów. Dla wszystkich była to na pewno wyśmienita okazja, żeby samemu przekonać się, jak krakowianie podróżowali 100 lat temu.
 A ci, którym nie wystarczyła tylko jazda zabytkowym tramwajem, mogli także zwiedzić wystawę w Muzeum Inżynierii Miejskiej, otwartą z okazji 110 roczny uruchomienia tramwaju elektrycznego.
Dla tych, którzy tego nie wiedzą przypominamy, jak wyglądały początki elektrycznego tramwaju w Krakowie 110 lat temu.
Pierwsza jazda elektrycznymi tramwajami przy ogromnym zainteresowaniu krakowian odbyła się bez przeszkód. Następnego dnia od godziny 11.00 pierwszy tramwaj elektryczny został udostępniony mieszkańcom Krakowa. Zainteresowanie kursującymi wagonami było bardzo duże. W pojazdach panował ogromny ścisk i mimo doczepionych przyczepek przystosowanych do tramwaju elektrycznego z tramwaju konnego, na wielu przystankach nie można było wsiąść do wozów. Nie tylko tramwaj budził zainteresowanie, ale jego wyposażenie. Widok lamp elektrycznych nie należał do powszechnych w Krakowie. Choć niektóre bogatsze domy w mieście oraz Teatr im. Słowackiego posiadały małe elektrownie wytwarzające prąd na własne potrzeby i lampy elektryczne można było tam zobaczyć to na ulicach Krakowa w powszechnym użyciu stosowane były lampy gazowe.
Uruchomienie tramwaju elektrycznego wprowadziło Kraków do niewielkiego grona miast Austrii eksploatujących kolej elektryczną. Było nobilitacją miasta i dowodem jego szybkiego rozwoju kierowanego przez samorząd.