Aktualności

02.03.2011

Krakowska komunikacja miejska znów najlepsza

Krakowska komunikacja miejska po raz kolejny została uznana za najlepszą komunikację w Polsce. Tym razem taką ocenę krakowskiej komunikacji zbiorowej nie wystawili eksperci (jak w przypadku rankingu magazynu Forbes, w którym Kraków zajął 9. miejsce na świecie). Komunikację oceniali bowiem sami pasażerowie. Badanie, które zleciła firma Deloitte, wykonał instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC w grudniu ubiegłego roku.

Mimo, że był to miesiąc, w którym na krakowskich drogach panowały bardzo trudne warunki zimowe, funkcjonowanie krakowskiej komunikacji miejskiej zostało ocenione przez pasażerów bardzo wysoko. Jak wynika z raportu spośród 7 największych polskich miast najbardziej zadowoleni z transportu publicznego są właśnie mieszkańcy Krakowa. W skali od 1 do 5, ocenili oni krakowskiego przewoźnika na 3,43. Gorzej pasażerowie ocenili 6 pozostałych miast. Krakowska komunikacja okazała się lepsza od Poznania (3,37), Gdańska (3,32), Warszawy (3,29), Wrocławia (3,19), Katowic (3,09) i Łodzi (2,91).

 Tak wysoka pozycja krakowskiej komunikacji wśród innych polskich miast cieszy tym bardziej, że pasażerowie oceniali aż 9 istotnych cech publicznych środków transportu, takich jak: czystość i stan techniczny pojazdów, punktualność, kultura kierowców, położenie przystanków, łatwość przesiadki między różnymi środkami komunikacji miejskiej, trasy linii, ceny biletów i kart miejskich oraz dostępność miejsc siedzących i tłok.
 Z raportu wynika, że krakowską komunikację pasażerowie cenią sobie przede wszystkim za czystość pojazdów, stan techniczny pojazdów, punktualność, kulturę kierowców i ceny biletów. W każdej z tych kategorii komunikacja miejska w Krakowie uzyskała najwyższą spośród pozostałych polskich miast ocenę. Słabiej pasażerowie ocenili tylko dostępność miejsc siedzących.
Jak wykazały badania z cen biletów niezadowoleni są mieszkańcy Poznania i Łodzi. To dziwi, ponieważ w miastach tych od wielu lat funkcjonuje taryfa czasowa. Okazuje się jednak, że nie do końca odpowiada ona pasażerom. Jest to na pewno bardzo ważna informacja dla osób odpowiedzialnych za krakowski transport, w kontekście wypowiedzi osób domagających się wprowadzenia taryfy czasowej również w Krakowie. Warto także podkreślić, że 70 proc. pasażerów korzystających z komunikacji publicznej w Krakowie kupuje bilety okresowe zapisywane na Krakowskiej Karcie Miejskiej, które są jednymi z najtańszych w Polsce. Na pewno opinia tej grupy pasażerów, zadowolonych z Krakowskiej Karty Miejskiej zadecydowała o tak dobrym wyniku Krakowa.
Raport badający zadowolenie z transportu zbiorowego zawiera także cenną informację statystyczną. Wynika z niego, że z usług krakowskiego przewoźnika korzysta 67 proc. mieszkańców. To także wskazuje na zadowolenie krakowian z jakości transportu publicznego w Krakowie. Oznacza to bowiem, że krakowskie tramwaje i autobusy wygrywają z transportem indywidualnym i krakowianie chcąc szybko i wygodnie poruszać się po mieście decydują się zostawić samochód i skorzystać z komunikacji publicznej.
Być może jest tak m.in. ze względu na bus-pasy, których w Krakowie cały czas przybywa. Jak wynika z raportu prawie 50 proc. mieszkańców Krakowa uważa, że poprawiły one ruch w mieście.
Jako ciekawostkę warto przytoczyć dane raportu o tym, co skłania mieszkańców Krakowa do korzystania z samochodów osobowych kosztem komunikacji zbiorowej. Okazuje się, że tym powodem jest logistyka związana z przewozem dzieci.