Aktualności

01.10.2009

Zabytkowym taborem do Nowej Huty

W środę, 22 lipca, mieszkańcy Nowej Huty mieli wyjątkową okazję podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami. Na dwóch liniach miejskich, jednej autobusowej i jednej tramwajowej wybrane kursy były obsługiwane przez pojazdy pochodzące z przełomu lat 60. i 70.  Starsi mieszkańcy Nowej Huty mieli więc okazję przypomnieć sobie swoje przejazdy komunikacją miejską w czasach PRL-u, dla młodszych była to niepowtarzalna okazja, aby na własnej skórze przekonać się jakim taborem podróżowali ich rodzice kilkadziesiąt lat temu.

 

Zabytkowy tabor pojawił się na linii tramwajowej nr 15, kursującej obecnie z Pleszowa do Cichego Kącika. Co ciekawe na tablicach z przebiegiem trasy przejazdu zabytkowych wagonów były użyte nazwy ulic funkcjonujące w czasach PRL-u, tak więc „piętnastka” wyruszyła z Cementowni  (a nie z Pleszowa) i jechała m.in. ul. Rewolucji Kubańskiej, al. Planu 6-letniego i ul. Manifestu Lipcowego. Linię obsługiwały dwa zabytkowe wagony 102N i 102Na z przełomu lat 60. i 70. ubiegłego wieku.

Z kolei dwa zabytkowe autobusy: Jelcz, czyli popularny Ogórek oraz San H01, najstarszy jeżdżący w Polsce autobus obsługujący komunikację miejską, pojawiły się na linii 142 łączącej os. Na Stoku z Prądnikiem Czerwonym. Podobnie jak na linii nr 15 tu również na tablicach z przebiegiem trasy pojawiły się nazwy sprzed kilkudziesięciu lat, m.in. HiL, al. Lenina czy al. Rewolucji Październikowej.

Zabytkowa podróż tramwajami i autobusami była atrakcją, którą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych przygotowali w ramach obchodów 60-lecia Nowej Huty.