Aktualności

16.01.2025

MPK w Krakowie zachęca młodych do aktywności i bezpiecznego korzystania z transportu w ramach akcji „Ogarniam Życie”

 


 

 

Pracownicy MPK SA w Krakowie przygotowali dla uczniów 7. klasy Szkoły Podstawowej nr 8 warsztaty, które odbyły się na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze w czwartek, 16 stycznia w ramach akcji „Ogarniam Życie”.

Rozmowy z uczniami prowadzili inspektorzy ruchu, pracownicy stacji obsługi tramwajów i działu technicznego oraz pracownicy działu marketingu MPK. Dotyczyły one zdrowia, bezpieczeństwa i wzajemnych relacji w pojazdach komunikacji miejskiej.

Tematem rozmów były m.in. kwestie bezpieczeństwa, w tym zagrożenie jakie wiąże się z nagłym przebieganiem pieszych przez tory przed jadącym tramwajem, ale także wjeżdżanie przed wagony na rowerze czy hulajnodze. Krakowskie tramwaje ważą do 60 ton i nawet najbardziej doświadczony motorniczy nie zatrzyma takiego kolosa w miejscu. A skutki zderzenia z tramwajem mogą być tragiczne. Pracownicy MPK w Krakowie zwrócili także uwagę młodym ludziom na przechodzenie przez tory i jezdnie w słuchawkach lub jednocześnie patrząc w telefon. To bardzo niebezpieczne bo sprawia, że można nie zauważyć jadącego tramwaju lub samochodu. Pracownicy MPK przedstawili także uczniom zawód motorniczego i to jak MPK dba o sprawność techniczną i czystość tramwajów.

Przygotowane przez pracowników MPK SA w Krakowie warsztaty bardzo spodobały się uczniom, którzy aktywnie brali w nich udział.

Miejski program #Ogarniam życie zrodził się z troski o kondycję i bezpieczeństwo psychiczne dzieci i młodzieży. Ma kierować uwagę młodych ludzi ku aktywnościom, które wzmacniają ich wewnętrzny potencjał, rozwijają kreatywność, dają poczucie sprawczości. Ważne jest, żeby w życiu młodych ludzi znalazło się miejsce na zgłębianie zainteresowań, sport i rekreację, uczestnictwo w kulturze, budowanie więzi (przyjacielskich, rodzinnych, międzypokoleniowych), zaangażowanie społeczne czy zdrowe nawyki (żywieniowe, ale i równowaga między pracą, nauką, rozrywką i odpoczynkiem).

Ideą kampanii jest więc dać dzieciom i młodzieży wiedzę i narzędzia, dzięki którym mogą rozpoznać, a potem zgłębiać swoje zainteresowania – z korzyścią dla siebie, rówieśników i całej szkoły. Podstawową formą działania jest praca projektowa, która jak podkreślają pedagodzy, przynosi wiele konkretnych korzyści: umiejętności nabywane tą drogą lepiej się utrwalają i częściej wykorzystujemy je w praktyce, dodatkowo uczymy się rozwiązywania problemów, twórczego myślenia, zarządzania czasem, samodyscypliny, pracy w zespole, wreszcie: wspólnie pokonujemy trudności, potrafimy dzielić się zadaniami i końcowym sukcesem.

Projekt prowadzi Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Krakowie, w koordynacji z Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie. Stałymi partnerami są Wydział Edukacji UMK, Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy im. Szarych Szeregów w Krakowie, Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Socjoterapeutycznych Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Krakowie, a od tego roku również Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Krakowski Ośrodek Terapii.