Aktualności

13.12.2024

Działania MPK w Krakowie po ataku hakerskim

Jak już informowaliśmy, systemy informatyczne MPK w Krakowie, z których korzystają pasażerowie, takie jak aplikacje mobilne do zakupu biletów czy strona internetowa, zostały już przywrócone po ataku cyberprzestępców. Ich uruchomienie było dla nas priorytetem. 

Nadal współpracujemy ze służbami zajmującymi się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie informatycy nieprzerwanie pracują nad stopniowym przywracaniem kolejnych systemów wewnętrznych, które organizują prace wielu działów MPK. Ze względów bezpieczeństwa nie mogły zostać uruchomione nasze skrzynki mailowe. Nie odbieramy od Was wiadomości mailowych i nie możemy się tą drogą z Wami kontaktować.  

W związku z pytaniami telefonicznymi w zakresie danych osobowych, które przetwarzamy informujemy, że wciąż nie posiadamy żadnych informacji mogących potwierdzić, że zostały one lub nie zostały skopiowane przez przestępców. Ponieważ takie ryzyko istnieje, po raz kolejny o tym przypominamy i informujemy. MPK w Krakowie po ataku cyberprzestępców, zgodnie z przepisami, skierowało zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży przetwarzanych przez nas danych osobowych, m.in. pracowników oraz pasażerów. MPK w Krakowie postępuje zgodnie z wewnętrznymi procedurami opracowanymi na tego typu sytuacje. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć. 

Osoby, które posiadają dane w naszym systemie prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zalecamy również zastrzeżenie numeru PESEL. Jeżeli ktoś miał gdzieś takie samo lub podobne hasło jak do konta w systemie MPK, to należy je zmienić.